måndag 6 juni 2011

SAME SAME BUT DIFFERENT? 2)


Texten som följer kom som ett privat mejl från en pinschermänniska. Vi har med författarens tillstånd kortat en och friserat litegrann. För bakgrund, läs gärna loketoke-bloggen! Onekligen verkar en del pinscher ha ett beteende som lätt kan bli ett stort bekymmer, beroende på vilken omgivningen hunden lever i. Bloggaren tar dessutom upp ett ämne som tål att tänka länge på och som "Ankan" Edoff var inne på i senaste Brukshunden. Vilken insida vill vi ha på våra hundar? Det vi kallar oacceptabelt beteende – hur ofta är det normalt hundbeteende? Hur ofta är det avsiktligt framavlad skärpa och vilket utrymme finns för raser där skärpa en gång var själva poängen med hundarna?

När frågetecken i någon form finns om hälsa eller beteende – vem bestämmer vad som får pratas om? Vem försöker garantera att det får pratas? Är det tillkomsten av sociala media som står för möjligheten att säga vad man tänker och inte hundorganisationerna?


Bodil Carlsson


"Så kul att du belyser rasen Pinscher. Här är lite länkar om "bitpinscher", som säkert kan ge lite inputs - ett par av länkarna kommer från uppfödare som "tänker" mer än andra.
När ägarna tar upp ämnet kritiseras de, ämnet ska inte lyftas och "sånt händer".
Själv öppnar jag munnen....men kanske numer lagom, vem vill gå igenom det som den uppfödare du nämnde fick göra? Jag satt i styrelsen då och avgick med omedelbar verkan.
Jag la fram en motion om att ha en kvalitetssäkring som uppfödare. Förslaget var att man genom att uppfylla rasklubbens krav (som de själv fick sätta) som uppfödare tex skulle kunna använda sig av rasklubbens logga. Tanken var för att valpköparna skulle kunna urskilja och jag som uppfödare kunde vara stolt som försöker hålla en viss standard. Rasklubben kunde utvärdera efter några år, om de som hade kvaliteten var "bättre" än de andra. Naturligtvis gick den motionen inte igenom, alla utom en röstade emot. Tyvärr kunde jag heller inte åka på årsmötet så det kunde ju ha påverkat.

Men visst är känslan att det är så j**a svårt att försöka få lite mentalitet in i bilden. Man får ju inte ens träna viltspår, en sa en gång att det var onödigt att jag gjorde det, för andra som tex bor i Stockholm har inget vilt!!?? Mitt svar var - tur jag bott i Stockholm då, för nog var det vilt där! Och vad kan det göra om jag har kul med min hund i skogen?
Telefonhot, utskällningar m.m., fast man inte ens har med saken att göra, men den som ringde fick för sig det. Jag informerade styrelsen då jag visste att många råkat ut för det innan mig, men man gör inget. Dock sa jag att bollen var hos styrelsen, jag kände att jag ensam inte kunde göra något och styrelsen visste ju mer.

Synd att pinscherforum är nedlagt nu för tiden. Det fanns många uttalanden där att läsa.

Gör man bra parningar, baktalas det naturligtvis. "Hanen är bra, för han har en ägare som är duktig", därför har han bra MH och MT.

Hundvärlden är intressant.
KÄMPA på det finns många bra också!"

X
( Författarens identitet känd för Collievänner)

Länkarna:
 http://pinschernmilly.blogg.se/2011/may/baksidan-med-min-pinscher.html

http://loketoke.blogg.se/2011/may/bitpinschern.html

1 kommentar:

  1. Kära X!
    Vi vet att det finns många bra - särskilt finns det många bra hundar! Bra uppfödare finns. Bra rasklubbar finns.Bra sidor hos SKK finns...Annars vore det väl lika gott att lägga ner och skaffa collie från Irland.:-)))

    SvaraRadera