måndag 27 juni 2011

EN ÖPPEN FRÅGA

Ni kan, om ni vill, vara medlem i den svenska rasklubben för collie och dessutom lägga ut era kullar på hemsidor som kallar sig för Collieringen uppe i norr och Colliekennlar i söder. Det går alldeles utmärkt.
Tvärtom går däremot inte för sig. Vem bestämmer det? Det är inte det som är den öppna frågan, för det är åtminstone rätt klart vem som tar på sig uppdraget att framföra budskapet. Namnet står som avsändare i ett svarsmejl skickat till en rådvill uppfödare.
”Vad behövs för att få vara med på Colliekennlars hemsida?” frågar uppfödaren. Här är svaret.

”Den är för de som inte vill stå med på SCKs register eller stödjer mental sund collie. Du uppfyller dessa krav.”
Stavningen är mejlavsändarens. Fetstilen är min. Titta på texten!

Vem får stå med i rasklubbens kennelregister? Alla collieuppfödare som är medlemmar i klubben och som betalar in 100:- till SCK. Inget mer behövs.
Så kravet från Colliekennlar sorterar indirekt bort uppfödare med medlemskap i den svenska rasklubben: alla som står med i kennelregistret är med nödvändighet medlemmar och därmed ovälkomna på Colliekennlars reklamplats. Alla som funderar på att bli medlemmar får ett skäl att låta bli. Ja, det var väl liksom uträkningen med det hela.

Vad är Projekt Mentalt Sund Collie? Ett samarbetsprojekt mellan rasklubben och SLU, ett seriöst vetenskapligt arbete baserat på en enkät som besvarades av ett stort antal collieägare. Ett projekt som SKK stöder och faktiskt delvis finansierar.
Det får man alltså inte gilla – säger mejlskrivaren. Och vem är det?

Den som har satt sitt namn under kravmejlet är SKK-ansluten uppfödare, har ett SKK-registrerat kennelnamn och står upptagen på Norra Älvsborgs KK:s lista som uppfödare. Här har vi alltså en medlem av SKK som talar om för en annan medlem av SKK vad den personen inte får göra inom sin rasklubb och vad den inte får tycka om ett SKK-finansierat projekt.

Den som skickade mig den här mejlkonversationen var osäker. Får det gå till så här? Det vet jag inte säkert. Men eftersom jag nu idag har blivit uppringd av ännu en SKK-medlem, som ställde samma fråga efter samma historia och uppgav samma namn – med tillägget att det här brukar meddelas muntligt och att man förväntas inte berätta om det – så får jag lust att ta reda på saken. Jag känner båda källorna och uppfattar dem som trovärdiga, så jag har ingen anledning att tvivla på vad de säger. Däremot tvivlar jag på att alla på Colliekennlar vet vad de håller på med.

Jag tror att både det första och det andra kravet strider mot SKK:s regler – man får inte aktivt organisera sig mot sin rasklubb och man får nog inte förbjuda andra medlemmar i SKK att stödja något av SKK:s projekt. Dessutom undrar jag om de där kraven går särskilt bra ihop med sådant som föreningsfrihet och åsiktsfrihet.
Men, som sagt, jag är inte säker. Det finns en del saker inom hundvärlden som för oss vanliga människor har lite disneystuk över sig och som verkar accepteras av gammal vana, men det skulle ju kunna vara så att det här är OK. Så jag tänker fråga dem som vet. Den öppna frågan skickas vidare.
Får det gå till så här?


Bodil Carlsson



Texten skickad som mejl till Ulf Uddman, SKK:s vd, samt Staffan Thorman, SBK:s ordf.

18 kommentarer:

  1. Ulf Uddmans autosvar säger att han har semester ett tag framöver. Mejl med inläggets text därför i stället skickat till SKK:s CS.
    Tills vidare föreslår jag alla som har fått eller som ev kommer att få Colliekennlars synpunkter på vad man får resp inte får vara eller tänka att göra precis samma sak. Vänd er till CS!

    Själv går jag ut med hundarna en vända till.

    SvaraRadera
  2. Hej Bodil

    Det var ett tag sen jag var här inne och läste.
    Detta inlägg gör mig faktiskt rätt upprörd, dels eftersom jag mycket väl känner uppfödaren du syftar på och vet att denne lagt sig vinn om att verkligen lära sig så mycket som möjligt inte minst genom uppfödarutbildning, kurser och kontakt med erfarna uppfödare.
    Och dessutom inte är mot SCK!
    Tycker också att du gott kunde kontaktat berörda person för att ge möjlighet till att få höra dennes ”sida av saken”.
    Det handlar inte heller om en klubb, förening eller något man bli medlem i utan om en privat hemsida där en del av de som valt att inte finnas med i SCK,s kennelregister eller stödja mentalt sund collie medverkar.
    Det handlar heller på intet vis om att ”förbjuda” andra att stödja projekt mentalt sund collie ell vara med i SCK!

    Men trots detta så är det inte den primära orsaken till att jag tycker mycket illa om detta förfaringssätt, jag ser det nämligen från ett annat perspektiv också.
    Om SKK nu faktiskt skulle bry sig om detta (gud förbjude) så skulle det i längden kunna innebära riktigt dåliga konsekvenser i andra avseenden och för andra raser.
    Jag har personligen inget mot SCK och tycker att bästa sättet att förändra något vore att engagera sig i berörda rasklubb och inte ställa sig utanför.

    Men det finns rasklubbar jag starkt är emot och fristående lobbyister inom dessa raser som jag däremot starkt är för. Svenska Schäferklubben och Svensk bruksschäfer är ett ypperligt exempel på detta.
    Vad händer om man plötsligt inte får vara mot rasklubben, om man inte får ”lobba” utanför?
    Må så vara att du tycker att det vore positivt gällande collie men skulle du tycka att det vore lika positivt för andra raser som tex schäfer, Labrador, Golden och många fler med dem?

    Eller är det ok att vara emot rasklubben och lobba för sin egen sak om man har ”rätt åsikt och står på rätt sida”?
    På gällande colliesida finner du inte några hårda ord om varken SCK eller personer engagerade inom SCK det kan du däremot finna mängder med exempel på gällande andra raser och framstående personer inom dessa. Inte minst senaste tidens skriverier från lite olika företrädare för arbetande schäfrar som blivit förbannade över en del av det som försiggår inom Schäferklubben.
    Jag hoppas verkligen att hundvärlden ska fortsätta vara så pass demokratisk att det är upp till var och en att ha sin egen åsikt, att medverka och ha rätt att ha privata hemsidor osv.
    Hade du reagerat om det vart tvärtom, en hemsida där man för att vara med inte ska stödja exempelvis ”räkrumpeavel” eller avel på rädslor etc??

    Vill man ´ha rätten att göra det ena lär man snällt i demokratins namn få acceptera det andra!

    SvaraRadera
  3. Amngelica, jag är av annan uppfattning. Demokratin som den ser ut i praktiken och möjligheterna att föra en diskussion och att vara av annan uppfattning inom hunderiet är nog något man kan diskutera länge.
    Jag känner alltså INTE den uppfödare du säger att du känner. Jag känner till texten i ett mejl, som en viss uppfödare sägs ha skickat i sitt sitt namn och med avsändaren "colliekennlar". Den texten säger det den säger. Du får inte stödja ett SKK-finansierat projekt och du får inte stå på rasklubbens kennelregister.
    Vet du vad? Jag hade inte haft minsta användning, om kriteriet för att få vara med hade varit "för" något - "Sidan är för alla som är FÖR collies si och så". Varsågod, fritt fram! Jag anser också att man självklart har rätt att organisera sig runt det som man är för!

    Här är det inte så, om man ska tro texten. Här är kriteriet att man är emot något - rasklubben och ett projekt inom SKK.
    Om det är så snyggt och invändningsfritt, Angelica - varför ska det inte pratas om? Varför ska man hålla tyst?

    SvaraRadera
  4. HEJ!

    Om nu denna sida hade rent mjöl i sin påse borde det väl inte finnas något som det behövdes hymlas med????? Varför ska det pratas tyst om detta???? Jag har också "hört" detta från några uppfödare och reagerat på hemlihetsmakeriet.
    Rätt att ha olika åsikter har vi alla och det ska vi värna om, självklart. Jag håller helt och fullt med dig Angelica om Svensk bruksschäfer men det är en stor skillnad anser jag på vad de gjorde och vad detta handlar om och den skillnaden är just öppenheten, Svensk bruksschäfer har vad jag vet inte hymlat med varken vad de vill eller vad de står för.

    Tjingeling Bettan

    SvaraRadera
  5. Bettan, själva hemsidan som den går och står har "rent mjöl i påsen" när det gäller vad man säger om SCK. Man säger nämligen ingenting om SCK. Oerfarna valpspekulanter som tittar in kan säkert komma på idén att denna ansamling av uppfödare med så snyggt utförande och så tilltalande citat i själva verket är något i stil med en förening och om det var en av tankarna med Colliekennlars namn och hemsidans utformning, så skulle det inte förvåna mig. Men jag har faktiskt ingenting emot det heller. Varsågod och försök, det är - som jag ser det - fritt fram!
    Av någon anledning kan man inte nöja sig med det. Av någon anledning ska rätten attt vara med på Colliekennlars hemsida tydligen förbehållas personer som uttrycker att de inte stödjer ett visst projekt och inte är medlemmar i rasklubbens uppfödarregister och som dessutom ska ha klart för sig att de ska hålla tyst!

    Det är det man inte säger på hemsidan, utan smyger med i mejl och i muntliga kontakter, som är det smutsiga mjölet. Mycket märkligt att man inte ser var det rena mjölet slutar och det skumma börjar rinna ur påsen...

    Angelica, menar du på allvar att du inte ser skillnaden? Det finns ju sedan lång tid allt större diffar inom raserna mellan hur olika grupper ser på hund - så till den grad att vad en schäfermänniska menar med en riktigt bra schäfer ser ut som en katastrof för en annan, t ex. Hur ska man hantera så stora och djuptgående åsiktsskillnader ? Det är värt en ordentlig diskussion. En sak som man INTE ska göra är att göra som Colliekennlar!
    "Gadda ihop sig, knip käft och sälj" - på vilket sätt hjälper det raserna?

    SvaraRadera
  6. angelica lunding29 juni 2011 kl. 13:05

    HAde skrivit ett långt svar men jag struntar i det.

    Jag vet med full säkerhet att dina misstankar och konspirationsteorier är helt felaktiga och att syftet/syftena inte har ett dugg med det du tror att göra bortsett från att ogilla ABC register och inte stödja mentalt sund collie projektet vilket inte heller är någon hemlighet.

    Jag föreslår att du helt enkelt kontaktar uppfödaren och ber denna om information både gällande syftet bakom och tankar runt detta.

    "Det finns ju sedan lång tid allt större diffar inom raserna mellan hur olika grupper ser på hund - så till den grad att vad en schäfermänniska menar med en riktigt bra schäfer ser ut som en katastrof för en annan, t ex. Hur ska man hantera så stora och djuptgående åsiktsskillnader ? Det är värt en ordentlig diskussion. En sak som man INTE ska göra är att göra som Colliekennlar!
    "Gadda ihop sig, knip käft och sälj" - på vilket sätt hjälper det raserna? "

    Svaret gällande hur man ska hantera åsiktskillnader är enkelt, det är fritt fram att ha och följa olika åsikter. Det är odiskutabelt om man är för demokrati och inte heller något man ska behöva bli anmäld för så länge man håller sig ifrån personangrepp!

    Och att det handlar om att "gadda ihop sig, knipa käft och sälja" tja det håller jag inte med dig om. ATt det sen snackas privatpersoner emellan ska inte heller blandas in lika lite som det ska beskyllas SCK när "SCK anslutna" personer snackar en massa .

    SvaraRadera
  7. Angelica, kan vi ta och sortera lite i begreppen här?
    Jag har inga konspirationsteorier. Jag har en mejltext som antingen 1)är en förfalskning
    eller 2)innebär att en medlem i en organisation talar om för en annan vad den person ska tycka och var den får lov att stå som uppfödare.
    Jag har inte hittat på den där mejltexten. Den existerar. Hur är det med "fritt fram att ha och följa olika åsikter" för personen som fick det svaret?
    Om man inte ska prata om det här villkoret heller - hur mycket "fritt fram" är det då?

    Om konspirationsteorier - vem är det som har det? Att ett antal uppfödare, varav många men inte alla, ogillar Mentalt Sund Collie slår sig ihop om en gemensam reklamplats på nätet - är det en konspirationsteori? Det är väl tvärtom precis som du själv säger "ingen hemlighet", det kan ju vem som helst se. Ingen har förbjudit dem detta. Collieklubben har inga synpunkter på att uppfödare som står i klubbens kennelregister också samtidigt står på Colliekennlars. Men, som sagt, tvärtom går tydligen inte alls...

    Vem har anmält någon? Jag får flera meddelanden om samma sak från flera olika håll, tycker att det som beskrivs är knepigt och inte riktigt snyggt - precis som du tycker jag riktigt illa om att folk ska hindras från att tänka och stödja vad de vill! - och jag frågar SBK:s och SKK:s ledning om de anser att det är OK.

    Jag är också medlem i SBK och SCK. Jag ställer alla frågor jag vill ha svar på till deras ledning. Varför skulle jag i stället ringa runt efter en enskild uppfödare, menar du? För att det är i en massa privata telefonsamtal och mejl som hundfolk är vana att lösa sina meningsskiljaktigheter?
    Jag köper inte den varianten.

    SvaraRadera
  8. Jag är medlem i rosornas riksförbund och efter en tid anser jag att rosornas riksförbund har fått fnatt, de satsar på alldeles fel saker för att förbättra rosorna så som jag ser det. Vad göra?????
    Jo jag skaffar mig en hemsida! Jag talar om att jag anser att rosornas riksförbund är "ena riktiga stollar" och jag talar också om att det är det "här" man bör satsa på istället för deras förslag, jag förklarar också varför, och hur jag anser att man kan komma dit.
    Jag skriver till "massor" av rosodlare och jag talar om att tänker ni som mig så är ni hjärtligt välkomna att vara med på min hemsida. Jag fortsätter att vara med i rosodlarnas riksförbund men "skiter" faktiskt i om du eller andra är det eller ej. Jag fortsätter att aktivt försöka arbeta och argumentera för MIN sak!

    Eller så kan jag starta en hemsida men jag ringer till rosodlare, pratar på rosutställningar med folk om att: vill ni kan ni vara med på min fina hemsida, den är inte för eller emot någonting men du måste uppfylla kravet att........??????? Men obs! vi pratar tyst om detta!!!

    Ärligt talat, oavsett vad avsikten med hemsida nr. 2 i mitt exempel är det inte ett värdigt sätt att starta någonting vad det än är.

    Att gå ut öppet och deklamera vad man tycker och tänker, är helt ok, det ska hyllas och högaktas!!

    Men ska det hållas tyst om detta så vill man ju inte ta snacket, eller????????

    Tjing Bettan

    SvaraRadera
  9. Angelica Lunding29 juni 2011 kl. 17:40

    Bodil, i ditt inlägg är det inte endast hemsidan colliekennlar du skriver om. Du skriver även om en specifik person samt lägger ut info om denna (mao lätt att ta reda på vem). Sen kommer du med en bunt teorier angående varför denna sida skapats (lätt att tolka som nämnda persons mening/syfte).
    Du tar även upp i samband med denna person att det talas i det tysta och finns en massa hemlighetsmakeri (angående vad undrar jag dessutom). Det är din/era tolkningar baserat på lösryckta fraser (som visserligen är klumpigt formulerat eftersom det inte bokstavligen handlar om krav/kriterier) ur enstaka mail. Och vaddå förbud, vill man vara med i SCK registret och stödja sundcollie projektet så är det väl för tusan var och en fritt fram och göra det och då bara låta bli att vara med i colliekennlar (varför man då skulle vilja vara med kan man ju iof också undra om man samtidigt är för de andra bitarna).

    "Bla "Colliekennlar sorterar indirekt bort uppfödare med medlemskap i den svenska rasklubben: alla som står med i kennelregistret är med nödvändighet medlemmar och därmed ovälkomna på Colliekennlars reklamplats. Alla som funderar på att bli medlemmar får ett skäl att låta bli. Ja, det var väl liksom uträkningen med det hela."

    För det första är det absolut inte ett problem att vara medlem i SCK och med på colliekennlar.
    För det andra är sidans huvudsyfte INTE att vara en reklamplats och absolut inte att få folk att låta bli att bli medlemmart i SCK (personen är som sagt var inte hälften så anti detta som du verkar tro).

    Dessutom är det din och din/dina källors tolkning att detta handlar om att förbjuda någons åsikter samt att det ska talas tytst om det. Det är inte heller vad den citerade texten ens säger hur klumpigt formulerad den än är så säger den endast att denna sida är till för dem som inte vill stödja eller vara med i kennelregistret och projektet.
    Vi är väldigt många med väldigt olika åsikter som helt öppet suttit och diskuterat dessa saker helt offentligt på tex utställningar.

    Det är också heltr din egen tolkning om att detta handlar om att organisera sig emot rasklubben som klubb.

    "Om det är så snyggt och invändningsfritt, Angelica - varför ska det inte pratas om? Varför ska man hålla tyst?"

    Som sagt var detta är helt din uppfattning och baserat på rykten om vad olika människor sagt/uppfattat.

    Ett citat till
    "själva hemsidan som den går och står har "rent mjöl i påsen" när det gäller vad man säger om SCK. Man säger nämligen ingenting om SCK. Oerfarna valpspekulanter som tittar in kan säkert komma på idén att denna ansamling av uppfödare med så snyggt utförande och så tilltalande citat i själva verket är något i stil med en förening och om det var en av tankarna med Colliekennlars namn och hemsidans utformning, så skulle det inte förvåna mig."

    Du skriver själv att hemsidan har rent mjöl i påsen och det är hemsidan som uppfödaren du skrivit om har med att göra. Den uppfödaren har inte något med en massa hemlighetsmakeri, hymlande osv i det fördolda att göra. Mycket möjligt att det finns andra som har det vad vet jag men det du skriver ser ut som att du menar att det är den specifika uppfödraren som står bakom och då kunde det absolut vart på sin plats att kontakta denne först alternativt låtit bli att skriva om individuella personer och hållt dig till att skriva om hemsidan i sig!

    Angående att det inte skrivs något om SCK, vem vet kanske av samma orsak som man inte fick det på gamla collieforumet!

    Som avslutning upprepar jag mig än en gång, det hade vart en sak att endast skriva om sidan, mail osv men en helt annan när man blandar in personer och sen dessutrom lägger teorier på dessa personer som de inte står för/bakom.
    Det är vad jag ogillar

    SvaraRadera
  10. Att döma av den mailtext som citeras kan jag bara dra en slutsats: Colliekennlar i söder verkar emot att förbättra colliens mentalitet
    och dess uppfödare vill inte ha en kvalitetsstämpel från rasklubben. Som konsument hade jag uteslutit dem direkt.
    Det finns andra och mer insiktsfulla uppfödare.

    SvaraRadera
  11. Men snälla...
    Den uppfödare du talar om har väl faktiskt blandat in sig själv så mycket det går. OM mejlet inte är en förfalskning, har den personen skrivit det, angivit vad som gäller, själv använt ordet "krav" och satt sitt namn och "colliekennlar" under. Ingen har hittills trätt fram och hävdat att mejlet är en förfalskning.

    Om du med "lösa rykten" menar att man publicerar uppgifter från källor som man genom personlig bekantskap genom åren har kommit att uppfatta som sanningsenliga och trovärdiga personer med balanserat omdöme - ja, då får du nog döma ut stora delar av rikspressen också.

    Vilken enskild person är det som jag "lägger teorier på"?
    Jag skriver 1) om en mejltext med ett namn och en hemsideshänvisning, direkt citerat.
    Jag skriver 2) att jag hör samma uppgifter från mer än ett håll och DÄRIFRÅN kommer även påståendet om att man förväntas hålla tyst. Jag har INTE sagt att den uppfödare du nämner kräver någon tystnad. Det skulle jag tycka var ett obefogat fult påstående och ett personpåhopp. Någon önskar tystnad, men där finns inga uppgifter om vem och jag har ingen anledning att tro att jag vet det. Förstår du inte skillnaden?

    Jag skriver 3) att alla som har fått samma besked som mina källors källor berättar om inte ska hålla till godo utan vända sig till SKK:s ledning och fråga - är det här OK?

    Varför skulle jag vända mig till en enskild uppfödare? Utom för att starta ännu ett av dessa telefon- och mejltjafs mellan enskilda som river håret av varandra i nätets åsyn som det redan är övernog av?

    Det här är inte alls en sak mellan den uppfödaren och mig. Det är en sak mellan mig och den organisation som jag är medlem i:
    Är det här OK för er?

    SvaraRadera
  12. Tiden går fort men tror att det var hösten 2009 som jag var på SCK:s konferens i Kydingeholm. Wanda tog då upp att det borde finnas någonting i SCK;s kennelregister som visade på vilka av collieuppfödarna som följde rasklubbens krav, guldstjärna eller dylikt.

    SCK kom med förslag att först dela in uppfödare i A och B, som sedan blev nuvarande "Uppfyller alla krav/uppfyller del av krav/". Personligen kände jag att det inte var ett alternativ för mig att vara med i SCK;s kennelregister som det skulle utformas.

    Collieringen och Colliekennlar har bland annat bildats som ett alternativ för oss som valde bort att delas in på SCK:s kennelregister. Vem som helst, både medlemmar i SCK och de som inte är medlemmar kan vara med på dessa två sidor. Förstår inte att det skall vara ett problem endera är man med på SCK;s kennelregister eller så väljer man Collieringen/Colliekennlar, här har var och en ett eget val att göra, är det ett problem för dig Bodil.

    Idag kan man se att vissa uppfödare som finns på SCK;s valphänvisning hellre väljer att annonsera sina valpar på Blocket än att lägga sin kull på SKK;s valphänvisning. Kan det vara så att dessa uppfödare har gjort ett eget val att inte blanda sig med oss som finns på Colliesidorna, bara en tanke..

    Slutligen anser jag att det är mycket dåligt att du Bodil som ansvarig utgivare för din "Nätkrönika" väljer att bara gå på dina personliga bekanskaper och inte först kontrollera med ansvariga för Colliesidorna.
    Det har har här talats om konspirationer och att man skall hålla tyst....., men hallå vad är det frågan om...

    Vi välkomnar om SKK/CS ställer "en öppen fråga" till Collieringen/Colliekennlar, och ser framemot att lämna vår version om sidorna och annat.

    Ann-Kristin Thorin Sammens

    SvaraRadera
  13. Problemet är snarare att inte alla uppfödare kan acceptera de låga krav SCK ställer på att förmedla valpkullar.
    Dessutom är det fortfarande så att det INTE är uppfödare som delas upp i de tre kategorier som visas på SCK:s valpförmedling. Det är, och förblir, den senaste kullen från respektive uppfödning.

    SvaraRadera
  14. Hej Ann-Kristin och välkommen hit!

    Svar på din kommentar kommer, förhoppningsvis ikväll. Nu ser det dessvärre ut som om det påannonserade åskvädret tornar upp sig från nordost. Sladdar och uppkopplingar åker ur - det vart tillräckligt dyrt och besvärligt förra gången. En dator och ett utmärkt elaggregat åt pipan! Så ursäkta om det dröjer lite. :-)

    SvaraRadera
  15. Roade mig att ta fram lite statistik
    Så här ser det ut i år fram till en bit in i juni.
    2011
    19 kullar från Collieringens sidor. Ej godkänd mentaldel 10 st = 52,6 %, Godkänt 9 st = 47,4 %

    11 kullar från Collieklubbens. Kennelregister Ej godkänd mentaldel 0 st = 0 %, Godkänt 11 st = 100 %

    SvaraRadera
  16. Hmm... Wanda, du närmar dig kärnpunkten, tror jag.

    Det är, som sagt, inte så att rasklubben delar in uppfödare i något A-, B- resp C-lag. Detta har sagts så många gånger att det måste vara svårt att missa. Jag förstår inte riktigt att man kan undgå att förstå det.

    Däremot förstår jag fuller väl, att om man som uppfödare gör upptäckten att kull efter kull kommer att hamna i B-spalten DÄRFÖR ATT MAN VÄLJER ATT HA ANDRA PRIORITERINGAR I AVELN... så kanske det skulle se illa ut till sist rent marknadsföringsmässigt. Jag påstår inte att det är därför Colliekennlars/Collieringens uppfödare väljer att annonsera sina kullar där de gör det. Men jag erkänner att tanken har föresvävat mig.

    SvaraRadera
  17. Ann-Kristin, du är i din fulla rätt att annonsera kullar på Collieringen/Colliekennlars sidor. Som sagt, jag har inga synpunkter på det. Varsågoda - fritt fram!

    Det är inte missklädsamt att ha en åsikt och att våga stå för den. Tvärtom, det är hedersamt. Om du frågar mig, görs det på tok för sällan.
    Det som är missklädsamt är att ha en åsikt och INTE våga stå för den. Om nu Colliekennlar till exempel öppet hade sagt på sin hemsida: "Vi uppfödare som är med här anser att Projektet Mentalt Sund Collie är värdelöst och vill inte stödja det" - så hade jag naturligtvis tyckt att ni hade fel. Men jag hade nog fått lov att respektera att ni tyckte så.
    Men det är inte det jag får se. Jag får se ett mejl där det är "ett krav" för deltagande att man inte stödjer projektet - vilket är en helt annan femma, inte sant? - och det jag får höra är så här är det, men det ska man hålla tyst om.
    Det är lite svårt att känna respekt för ett sådant tillvägagångssätt.

    Osäkra uppfödare - som kanske tror på pratet om att uppfödarna klassas som A- resp B-lag, t ex - hamnar i en svår sits. Och väsentlig information undanhålls från valpköparna! Tror du inte att vi skulle vara intresserade av en tilltänkt uppfödares inställning till rasklubbens målsättning?

    Det är tråkigt om du tycker illa om att jag litar på uppgifter som jag personligen känner som pålitliga. Det betyder inte att de är mina privata kompisar, som jag dricker kaffe med eller köper hund av. Det betyder precis som det står: personer som jag har känt tillräckligt väl tillräckligt länge för att lita på att de inte far med löst snack eller pratar i eget intresse.

    Slutligen gläder det mig, att Colliekennlar/Collieringen är så positiva till en eventuell fråga från SKK/CS eller SBK. Nu var det inte det jag var intresserad av. Jag är inte ute efter att de ställer en fråga till er. Jag hoppas (med risk att vara hemskt tjatig) att de kommer med ett svar mig, när jag frågar: "Får det gå till så här?"

    Om svaret är nej - så vet ju alla som eventuellt har fått liknande mejl från Colliekennlar det. Då är den saken klarlagd och jag är helt nöjd.
    Om svaret är ja, så öppnar det ju intressanta perspektiv - ny stor gemensam nätsida för bruksschäferfolket, kanske? En sida för funktions- och en för exteriörintresserade i varenda hundras?

    Och om det i själva verket skulle vara så, att inga sådana mejl som det jag fick någonsin har förekommit och att ingen skulle komma på tanken att skicka "krav" eller begära tystnad - ja, då är ju ingen skada överhuvudtaget skedd, inte sant?

    Är vi överens då?

    SvaraRadera
  18. Statistik är ju inte alltid förbannad lögn, som Mark Twain hävdade en gång.
    100% är väldigt mycket bättre än 47,4%.

    SvaraRadera