lördag 18 juni 2011

Om nördar och andra människor

De flesta som läser vår blogg är säkerligen hundintresserade och troligen intresserade av andra saker i livet också. För hur roligt och intressant något än är så skadar det inte att fördela sina gracer mellan olika intressen, annars blir man ju en nörd!
Vill man veta något om nördar kan man alltid läsa på wikipedia för det finns nog åtminstone något uns av sanning i vad som står där. Om nörd står följande:

”En vanlig uppfattning är att så kallade nördar ofta intresserar sig mer
för teknik eller naturvetenskap (exempelvis datornörd, biologinörd eller schacknörd) än socialt umgänge.

Egenskaper som ofta förknippas med nörd är följande:

- Datorintresserad
- Intelligent
- Enkelspårig
- Tekniskt kunnig
- Låg social kompetens”

Låter det lockande? Enkelspårig med låg social kompetens känns ju sådär kul...

Frågan är om nördsymptomen spridit sig till andra intresseområden, t ex till hundvärlden? Intelligens och enkelspårighet kan man finna inom denna sfär, kanske även de övriga egenskaperna, så det finns säkert en god chans för alla som vill bli hundnördar. Vinsten av att vara en hundnörd kan diskuteras. För den det berör är det säkerligen bara av godo medan omgivningen kan ha en avvikande uppfattning. Hur vi är som människor är ständigt ett aktuellt samtalsämne.

Själv tror jag på att ha flera olika intressen och göda dem med måtta. Jag har förvisso gött mitt intresse för andra världskriget oerhört mycket men försöker balansera detta med att odla grönsaker, fotografera, släktforska och ha roligt med våra hundar. Den blandningen fungerar för mig och jag känner lugn inför olika teorier och synpunkter inom varje område, hur upprörande dessa än må vara. Det sker sällan världskatastrofer inom grönsaksodling och jag tror att en eftertänksam och ödmjuk inställning inför olika teorier och synpunkter är bra – framför allt blir det så mycket enklare att diskutera då!

Trevlig helg!



Johan Nilsson

4 kommentarer:

  1. Så roligt att du hittat hit!
    Är du med nu då? På eftertänksamhet och ödmjukhet inför olika teorier och synpunkter?

    SvaraRadera
  2. O. that infinity of possibilities... Man kan ej hålla på å älta allt i evigheter. Amen.
    Det är så... ovärdigt...

    Det intresserade mig att du nämner WW2 främst bland intressen... Mitt stora mörka intresse är The Great War... man må betänka att Versallies-freden - som skulle göra slut på alla krig - fick inbyggt i sig förutsättningar för alla nya krig.... här finns lärdomar att dra.

    SvaraRadera
  3. God morgon och, som sagt, välkommen hit!
    Eftersom du nämner ditt intresse för WW1 tänker jag mig att du är den Lisbeth, som är Högman. Jag läste ditt inlägg i morse och tänkte hur rätt du har - man kan inte hålla på att älta i evinnerlighet, bara så länge som det behövs och det blir då emellanåt lite tröttsamt.
    Men man kan ju ta mod till sig och tala ur skägget någon gång också, för att friska upp det hela. Vilka och vad är den alltmer självbelåtna organisation som utan insikt i historik och uppdrag krattar mangen för skendemokratiska kalhyggen? :-)
    Din tur att skriva alternativt ledarstick, Lisbeth! Ordet är faktiskt fritt - så länge det är tryckbart.

    SvaraRadera