söndag 14 februari 2010

Senvinterns tystnad



Februari är sannerligen här. Vartenda klassiskt årstidstecken har infunnit sig. Snön hopar sig, vägarna är dödligt hala, isvinden tjuter runt knutarna, rådjuren måste stödfodras och en del medlemmar i collieklubben är uppseendeväckande tysta.
Kort sagt, det drar ihop sig till årsmöte igen. I en vanlig, demokratisk medlemsförening. Hur ska det bli den här gången?
Allt viktigt om bakgrunden till motsättningarna inom collieklubben har redan sagts på ett sansat och tydligt sätt av en gammal collieägare och uppfödare, du kan läsa det här.
De allra flesta av oss är utlessna på dumheterna, på ryktesspridningen och påhoppen på styrelsen. Man får ha olika meningar inom en förening – det är OK. Men det är inte OK att ta till vilka metoder som helst för att få till en majoritet på ett årsmöte.

Inför årsmötet 2008 spreds rykten via mejlinglistor om att SCK:s styrelse felanvände medlemmarnas pengar. Jag råkar veta det därför att ett av mejlen hamnade fel och bl a postades till mig. Dessutom spreds ett rykte om att det fanns en HEMLIG MOTION, som styrelsen (i en version) eller en känd uppfödare (i en annan version) hade förberett och skulle slänga fram för det intet ont anande medlemskapet. Något riktigt hemskt som hade med MH att göra var det. Huga! Bäst att infinna sig och rösta emot!
Mycket riktigt infann sig ett antal medlemmar som med bister min stod och satt längst bak i salen och väntade på att få rösta ner den hemska HEMLIGA.
Den kom inte. För den fanns aldrig.
Det som dök upp som kaninen ur hatten var killen som klev fram och hade ett flott anbud att komma med– han kunde gärna bli ny ordförande i rasklubben.
Får man göra så? Självklart! Valberedningen hade andra förslag på folk till styrelsen, men det är årsmötet som bestämmer, inte valberedningen. Så majoriteten på årsmötet röstar in vem de vill. Den biten är helt OK.
Det som inte är OK är att sprida rykten för att få ihop röster till killen som står beredd att hoppa fram ur hatten.
Jag tror att personerna som startade det där ryktet mycket väl visste att det inte är tillåtet att plötsligt dra fram en icke anmäld motion på ett årsmöte.
Men de andra, som väl hade kommit därför att de trodde på ryktet – hur kände de sig, när de åkte hem igen?
När dessutom ingen sa ett ord om rasklubbens räkenskaper under hela årsmötet.... för det fanns inget att anmärka på?



Inför nästa årsmöte, 2009, blev jag uppringd av en person, som frågade om det verkligen var sant att Per-Erik Sundgren och jag tänkte komma med en motion som gick ut på att förbjuda avel på collies som vunnit på utställningar. Jag skrattade. Hur skulle det gå till? När ingen motion om detta fanns anmäld? När Sundgren inte ens var medlem i collieklubben och när varken jag eller någon annan skulle rösta för ett så korkat förslag? Vilka fantasier!
Sedan ringde en person till med samma fråga. Då skrattade jag inte, jag blev fundersam. Rykteskampanj om en ny HEMLIG? Jag ringde SKK och frågade om CS hade fått in något meddelande om att ett så befängt försök till fusk skulle vara på gång. För jag ville i så fall gärna ville veta varifrån påståendet hade kommit. Och vem f-n som var oförskämd nog att använda namn – Sundgrens och mitt - i sammanhanget!
CS hade förstås inte hört något. Personerna som sprider sådana rykten är alldeles för smarta för att tala om det för föreningsvant folk som CS medlemmar. CS vet att sådant inte går att genomföra. Det vet ryktesspridarna också. Ryktena är avsedda för folk som inte vet det.

Bodil Carlsson

1 kommentar:

  1. Ack ja Bodil!
    Varför lägger inte dessa personer sin energi på att avla fram mentalt stabila hundar istället, för att på alla upptänkliga sätt försöka avskaffa MH, som avslöjar deras hundars brister???

    SvaraRadera