fredag 5 februari 2010

Det kom en kommentar...

...som vi gjorde om till ett inlägg.
Den lyder som följer:

"Det är konstigt att ni blir så harmsna och upprörda över andra människors negativa åsikter. Ni om några har väl varit oförskämda och skrivit ner en yrkesarbetande och kunnig journalist?
Som sagt, har ni något vettigt att säga om Collie och personer med åsikter istället för att skriva ner er ras och andra personer. I den "andra" bloggen så presenteras den fantastiska Collien efter den andra. Vackra stadiga hundar, vilket standarden vill ha och även några arbetande vallande hundar.
Presentera några Collie som ni finner vara värdiga representanter för er ras. Ni måste ju ha några idealhundar som ni vill visa upp.

M.V.H Taina"

8 kommentarer:

  1. Hej Taina!
    1)Den journalist du nämner är yrkesarbetande, precis som vi och de flesta andra, och när hon skriver faktaartiklar om hundar skriver hon ofta sakligt och bra. När hon skriver som privatbloggare, gör hon varken sig själv eller sitt yrke heder. Hon är nedsättande, går på hörsägen, vidarebefordrar rykten, svartmålar en rasklubb som hon tills helt nyligen inte hade medlemskap i, använder tillmälen – etc, etc. Om man gör det offentligt, får man finna sig i att bli motsagd offentligt. Varför är detta svårt att förstå?
    Eller med andra ord. På den här bloggen talar vi om vad journalisten faktiskt säger på sin privatblogg. Varför skulle det vara oförskämt?

    2)Nej, vi har inga välkammade drömhundar som vi visar glossiga foton på. Alldeles särskilt undviker vi allt som kan uppfattas som kennelreklam.
    Och ja, vi har idealhundar som vi gärna presenterar – ifall du har missat det. Våra egna vanliga collies! Jag kan inte tala för de tre andra collievännerna, men för min del är det så här. Mina collies har gett så mycket glädje och haft så goda sidor, att jag är skyldig dem en hel del i gengäld. Det lilla jag kan göra för att rasen ska få fortsätta ha de drag som jag har sett hos mina collies – intelligens, vänlighet, spårförmåga och mod – det vill jag försöka göra. Ett par av dem har haft svår skotträdsla. Det lilla jag kan göra för att rasen ska slippa ifrån den rädslan och andra rädslor, det vill jag sannerligen göra och det tänker jag fortsätta med.
    Drömfotona får du hitta nån annanstans. My dogs are for real.

    Bodil Carlsson

    SvaraRadera
  2. Taina, om du läser inläggen i denna blogg kommer du att hitta massvis av positiva skriverier om Collien. Läs igenom dessa så får du se hur mycket vi älskar denna ras!
    Att vi sedan granskar det som den, som du kallar, kunniga journalisten skriver är väl en självklarhet? Att en journalist skriver något betyder inte att det är sant. Det är bara en åsikt från den personen och åsikten kan få mothugg, speciellt om journalisten i fråga underlåtit att redovisa vissa fakta. Granskningen och mothugget har ingenting med oförskämdhet att göra, men det förstår du kanske?

    Vårt främsta mål är att i en snar framtid få se alla collies utan hämmande rädslor. Du kanske tycker det är fel, det tycker inte vi.

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  3. Jag är uppfödare av en annan ras, men kan även se och uppskatta andra rasers storheter och njuta av framstående hundar. Som uppfödare har jag också en bild på näthinnan och ett mål som jag strävar efter.
    Jag glömmer att ni är "vanliga" valpköpare som sätter era egna hundar främst som idealhundar:-) Så kan inte vi uppfödare tänka. De hundar som går i avel är mer än trevligt sällskap.
    Då får jag väl anta att de kennlar som ni köper hundar av, är godkända av er.
    Att vara oförskämd är att vara personlig och skriva ner en person som "virrig" och som är det "snällaste" ni har skrivit här....

    /Taina

    SvaraRadera
  4. Taina, jag har varit upptagen och inte hunnit svara förrän nu, vilket jag ber om ursäkt för.
    Beträffande journalisten: allt som jag eller andra Collievänner har skrivit om hennes bloggade åsikter är sådant som hade kunnat stå i en vanlig tidning. Den bloggen, däremot,har innehållit en hel del som nog inte hade blivit tryckt utan problem för ansvarige utgivaren. Därmed slutkommenterat om den saken för min del.

    Beträffande oss vanliga valpköpare, som du hade glömt - har du inte glömt en sak till? Vi är de som håller din verksamhet i gång.
    Är våra hundar endast "trevligt sällskap"? Jag satt och läste in mig på bulldoghistoria nyss och hittade en förening som vill återskapa den tidiga bulldoggen. De väntar sig tydligen att deras hundar ska kunna andas, röra sig och valpa på egen hand.(De är inte så omtyckta av the KC bulldog breeders, som har andra prioriteringar.)
    Så här säger en av dem, Robert Jenkins, som har skrivit en bok om de "återskapade" bulldoggarna:
    "Whilst there are people who ask their bulldogs to work and run and play, to hunt and to stand bold against the darkest night, there is still a light burning."
    Så länge det finns folk som ber sina collies arbeta, busa och springa, valla och stå orädda när det smäller, brinner fortfarande ljuset för vår ras också.
    Trevligt sällskap? Ja - det med!:-)
    Bodil

    SvaraRadera
  5. De allra flesta valpköpare tycker att just deras hund är ett mönster för rasen och den bästa som finns. Det är precis som det skall vara. Men de bör inte styra aveln, då det krävs stor kunskap.

    En uppfödare har så otroligt mycket mer att ta hänsyn till. Inavel, genetiska defekter, exteriör, mentalitet m.m. Och framförallt att kunna bedöma en hunds avelsvärde utan att lägga för mycket värde på "gosfaktorn"

    Jag har arbetat på ett djursjukhus i åtta år och det är en av anledningarna till att jag har min ras, då jag har sett tråkiga saker.
    Du verkar vara särskilt intresserad av extrema raser och deras problem, men vad har det med Collie att göra?

    M.V.H. Taina

    SvaraRadera
  6. Taina,
    det är kanske vanligt att uppfödare tror att deras valpköpare är så naiva som du skriver. Jag tror nästan tvärtom - att många ser sin hund precis som den är, med förtjänster och med brister. Gosfaktorn finns, men det viktigaste är naturligtvis att hunden fungerar i ens vardag.

    Uppfödarna ska förvalta rasen och befrämja dess välmående i både fysisk och psykisk aspekt. Tyvärr brister det för vissa collieuppfödare där. Om det saknas kunskap eller vilja, tja, vad tror du själv?
    Men brister - det gör det. Läs själv statistiken över hur många procent av kullarna som är godkända för valphänvisning...

    Johan Nilsson

    SvaraRadera
  7. Hej Taina!
    Jag tolkar din senaste kommentar som att du menar att alla uppfödare har väldigt stor kunskap om genetiska defekter, inavel och mentalitet.
    Om detta är sant numera, så kan ingen vara gladare än jag.Det var nämligen på tiden!
    Kan det tänkas att ni alla börjar praktisera kunskaperna också?

    Medan jag s a s har dig på tråden: är du möjligen samma person som den signatur "Taina" som på annan blogg nyligen klagade över att det hade blivit modernt att uppskatta kamplek även hos sheltien?

    SvaraRadera
  8. Hej igen.

    Jag brukar sällan skriva anonymt så jag skriver ut mitt namn. Jag heter alltså Taina och har Sheltieuppfödning.
    Jag har tidigare skrivit inlägg på "Aktiv Sheltie" speciellt på mitt favoritämne avel och uppfödning.

    Jag klagar över att några vill förändra Sheltien till att vara något som inte eftersöks i standarden. Förövrigt så har jag sagt mitt i avel på Sheltie på olika forum, listor.

    Taina

    SvaraRadera