tisdag 9 oktober 2018

FÖRFATTARENS ANMÄRKNING

Man kan ha en del att säga om det exemplar av Svenska Collieklubbens tidning Colliebladet, som ramlade ner i brevlådan idag.
Jag har bara en sak att säga och den säger jag för att jag är tvungen.
I en intervju, publicerad på s 14 – 15, säger den amerikanska genetikern Dr. Leigh Anne Clark följande:
Det har i tidigare studier uppgivits att man hittat vissa sällsynta genuppsättningar hos collie, men det har visat sig när jag kontaktat dessa genetiker att de hundar som undersökts inte med säkerhet är collie/.../”
De raderna är utmärkta med en asterisk och fotnoten:
Dessa studier har åberopats i den svenska debatten för att ifrågasätta Leigh Annes uppfattning om den bristande genetiska variationen, bl a i vissa blogginlägg, förf anm.”
Författaren är Kerstin Widmark, collieuppfödare och om jag inte missminner mig även ordförande i SKK:s Disciplinnämnd.


Finns det många bloggar som under året har gått igenom forskningsrapporter och skrivit om genetisk variation hos collie?
Såvitt jag vet finns det bara en. Det är den ni läser just nu.
Och då är det så, att ingenstans och ingen gång har den här bloggen åberopat några studier om ovanliga genuppsättningar hos collie. Jag erkänner villigt, att jag fullständigt har missat att det fanns några sådana studier. Om jag hade hittat dem och funnit dem trovärdiga, så hade jag blivit mycket glad.

Det jag har skrivit handlar om en studie, som visar att det finns flera hundraser än collie med en enda genvariant just i immunförsvarets gener.
Det jag har ifrågasatt är inte genetisk variationsbrist hos collien: den bristen demonstreras lika tydligt genom vanligheten av CEA och MDR1-mutationen som av den enda genvarianten i immunförsvarets gener. Om någon kan ha missat min uppfattning i den frågan blir jag förvånad.
Det jag ifrågasatte var påståenden som framfördes bl a på rasklubbens årsmöte om att denna enda immungenvariant innebär en överhängande risk för massdöd i infektioner. Hade den risken existerat, så hade både collien och andra hundraser i samma situation varit utdöda idag. Såvitt jag vet har detta inte inträffat.

Det enda jag vet om ”ovanliga genuppsättningar hos collie” är att det har hittats 2 (två) hanar på en amerikansk kennel och 1 (en) hane på en tysk kennel som hade något annat än just den annars dominerande immungenvarianten. Den som fann dem och som berättade det för mig i ett personligt mail i somras var en amerikansk genetiker, som råkar heta Leigh Anne Clarke. Tre hanar av många testade ändrar inte bilden av bristande genetisk variation och därför refererade jag inte mailet.

Så varför påstå något som kommer att tolkas som att jag skrivit saker som jag inte tycker och aldrig har framfört?
Bra fråga.
Jag har bett författaren, som enligt Colliebladets redaktion f n befinner sig utomlands, att kontakta mig för ett förtydligande så snart det går. Jag har även bett redaktionen om ett tillrättaläggande i tidningens nästa nummer och kommer att kontakta Dr. Clark.
Varför?
Inom vår ras finns genetiska problem, som vi noga behöver tänka över. Att diskutera åsikter som ingen har är inte ett bra första steg på den vägen. Det blir enklare och bättre, om man håller sig till sanningen. Och dessutom: varken inför Dr. Clark eller någon annan vill jag bli utmålad som en person med åsikter som jag inte har.

Bodil Carlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar