onsdag 26 december 2012

STOLT OCH VÄRDIG PÅ JULDAGEN

Det går inte att förneka – vi har blivit äldre sedan han försvann, Colliebusen. Tikarna har slutat ligga och vänta på honom – nu bara ligger de. Det är tyst i flocken oftare. Eviga Mamman har blivit gammaldamig och avböjer långpromenader, särskilt i jobbig djupsnö. Matte har blivit lite gammeltantig, hon också. Det är inte lika roligt längre.
Spåraren är borta. Han med leendet i ögonen.

Med måttligt intresse läste jag igår Colliebladet. Viktigt avsnitt. Stort uppslag! Stolt och värdig. Huvudet som ska vara i balans. Uttryck. Öronen som aldrig får stå upp för då blir det fullkomligt fel uttryck. Stolt och värdig. Uttryck. Stolt och värdig.
Intervjuer med exteriördomare, kort sammanfattat.
Jahapp! Jag slog ihop tidningen och vi traskade iväg på förmiddagspromenaden. På juldagen. På tysta bonnvischan. Och där började en alldeles ovanligt lång promenad, länge i våldsamt tempo, bitvis i halvmeterdjup snö. Tioåriga tiken drog som en snöplog! Hon har inte rört sig med så imponerande kraft så länge på ett år eller två.
Så då var jag väl stolt?
Då tänkte jag på rörelserna och smidigheten hos den som skall vara en arbetande hund?
Tyvärr inte. Jag höll emot i kopplet, såg ner på den kämpande ryggen och undrade om det inte skulle vara vänligare att ta bort henne.

Det som utlöste snöplogskraften hos hunden var något som kan ha varit skott. För all del, jag svär inte på saken, men grannens barnbarn åkte pulka i åkerbacken en bit bort och en av småkillarna hade något i handen som möjligen var en knallpulverpistol. Eller så bröt snön av ett par trädgrenar i närheten.
Eller så använde någon inom en kilometer en hammare.
Allt detta har hänt förr. Medan det krävdes riktiga skott för att utlösa flyktbeteendet tidigare, så kan det räcka nu med skottliknande ljud vilken årstid som helst då tiken vet att det kan vara jakt på gång. Enda förbättringen är att hon fortare kommer ur paniken nu. Förr tog det timmar. Av klapprande tänder och darr.
Stolt och värdig, exteriörintresserade?
Uttryck?

Jodå, jag vet att skotträdsla/annan fobisk rädsla finns i alla raser – hos enstaka hundar. Jag vet också, lika väl som ni, att i  den här rasen är det allt annat än enstaka hundar. Det är ett välkänt, väldokumenterat och vanligt hälsoproblem. Av mina sju långhårscollies har tre haft det. Två av dem släkt – den tredje så obesläktad som avelsbasen tillåter: alla europeiska collies är släkt, frågan är bara hur mycket. Finns det några europeiska collies som INTE har skygge Dazzler eller hans bröder gånger tjogtal i sin bakgrund?

Så vem skall man hålla ansvarig?
Man kan självklart göra som vissa uppfödare gjorde förr – skylla på valpköparen, som inte har ledarskapstränat sig själv eller miljötränat valpen tillräckligt, eller tvärtom har gjort det för mycket, eller på fel sätt, eller i största allmänhet inte förskaffat hunden en tillräckligt lycklig valpdom.
Eller man kan göra som vissa valpköpare - bara skylla på den enskilda uppfödaren, som inte har talat om ”vad som fanns på linjerna”, eller som inte kan ha valt sina avelsdjur tillräckligt noga.

Eller så kan man tänka så här. Ansvarig är ingen nu levande eller tidigare person. Ansvarig är en dålig tradition! Eftersom hundarnas bakgrund rent genetiskt och släktskapsmässigt är som den är, så finns det ingen enskild uppfödare som kan garantera att skotträdsla/annan rädsla inte dyker upp. Ungefär som inte den mest seriösa cavalieruppfödare kan garantera frihet från syringomyeli och hjärtfel.  Uppfödarna inom en och samma ras delar på en och samma genpool.  Risken finns på alla ”linjer”. Det är inte ett enskilt uppfödarproblem i första hand – det är ett gemensamt arv skapat av tidigare uppfödares estetiska preferenser och stora förmåga att hålla tyst.
Jag är j-vligt trött på att behöva köpa tidigare uppfödares estetiska preferenser, när jag vill ha en hund. Förlåt att jag är så direkt, men så är det.
Jag är totalt färdig med att hålla god min inför en 103 punkter lång shoppinglista över vilka utseendedetaljer genetiken ska vara snäll och leverera för att exteriördomarna ska känna igen en collie. 
Eller annan variant av arten hund.

I en diskussion på facebook om collieegenskaper nyligen plockade jag upp ordet ”själ”, därför att någon annan redan använde det och därför att det är ett uttryck som i vardagsspråk ofta används för att ange en svårpreciserad inre egenskap hos något.
En del kommentarer verkar därmed uppfatta mig som någon sorts religiös stolle. Alternativt en drömmare. Och det kanske jag är, vem vet?
Men jag är åtminstone inte den sortens religiösa stolle som tror på biologiskt hållbar släktskapsbaserad avel på utseendedetaljer. Kostnaderna för det projektet i form av ansamling av defekter i hälsa eller beteende blir högre ju längre man håller på. Och det har hållits på rätt länge nu med hundavelns artonhundratalstradition. Är det inte dags att kliva av den släden? Föret börjar bli trögt!
Have yourself a merry little christmas, SKK, SBK och rasklubbar! Och när julen är över, fundera på varför blandraserna ökar.
För att blandraser är friskare, mera okomplicerade? Nä. Men för att renrasernas avelsresultat har fått folk att hoppas det!
För att allmänheten blir alltmera intresserad av åsikter om exakt var öron ska vikas för att den de sitter på skall vara en bra hund? 
Det får man förstås tro, om man vill. Men vem är i så fall drömmaren?



Bodil Carlsson


16 kommentarer:

  1. Bodil, du må stundtals vara både stollig och lite väl mycket av en drömmare, men Ärad vare Gud i höjden vilka härliga rytningar du kan få ur den där syrliga strupen emellanåt! Tack och bock! Väl talat ur skägget, åtminstone till allra största delen. Har bara en annan liten invändning. Jag håller inte alls med om att "Risken finns på alla linjer”, även om du naturligtvis har helt rätt i att ingen uppfödare kan garantera att hunden utvecklas till att bli det man hoppas på - men det gäller å andra sidan inom alla hundraser. Och hästraser och pja, för den delen också kattraser. Men både vårt mentalindex och Avelsdata (överhuvudtaget all offentlig dokumentation) visar klart och tydligt att det föreligger en betydligt MINDRE risk att få en skotträdd och alltför vek hund från någon av "mistkennlarna", plus en handfull andra, än vad det är att få detsamma från Colliesvansens eller Certrosettens kennel. Dessa uppfödare har nämligen klart och tydligt visat att det GÅR att åstadkomma dramatiska (finns faktiskt inget bättre ordval) mentala förbättringar, ofta i flera generationer dessutom, inom sina linjer om man bara ger sig fan på det och dessutom ser till att följa med i vad vetenskapen säger om genotyp och fenotyp och vad man kan förvänta sig av vissa egenskapers arvbarhet. Hade bara Kreti och Pleti bankat in i skallen att socialitet har en arvbarhet på hela 25 %, hade vi inte sett en försämring av tillgängligheten i dagsläget. Bara som exempel...

    SvaraRadera
  2. Ja, Thomas! det är väl FULLSTÄNDIGT SJÄLVKLART att det finns en MINDRE RISK i vissa uppfödares avelsresultat! Det är väl liksom själva poängen med selektiv husdjursavel, inte sant?
    Vore det inte så, kunde all uppfödning ta ner skylten där det står UPPFÖDNING och i stället släppa alla djur i fertil ålder lösa på bygden. Jag lovar, dräktighet fixar de själva! Det är för AVELSURVALET de behöver oss - för temperament och förmåga och hälsa hos sina avkommor.
    Alltså invänder jag mot exteriördomarnas talan. Traditionen de talar ur och för är inte bara döende, den är biologiskt omöjlig. Vad gott har den någonsin gjort för våra hundar och för oss?

    Den skapade en plattform av ord för människor som strävade efter en position. Den skaffade en inkomstmöjlighet för individer och organisationer som höll på med hundar. I ain´t one of them!

    SvaraRadera
  3. Du, Bodil.....det du påstår vara SJÄLVKLART må vara det för dig och mig och en del andra, men för en inte alls oansenlig del av Collievärlden är det DET INTE! För inte alls länge sedan, var det någon som postade ett inlägg i en tråd tillhörande en colliegrupp på Facebook, där man proklamerade att ingen minsann ska slå sig för bröstet och påstå att man föder upp bättre hundar än andra.... Och ja, jag förstår att vissa personer gärna ser att ingen gör det, för kanske är det då färre personer som lägger märke till vilka enorma skillnader som finns mellan avelsresultat och avelsresultat. Därav mitt påpekande. :P

    SvaraRadera
  4. Ja, det finns gott om tok på nätet. T ex var det för inte alls längesedan som en ansats till fråga om ifall att det möjligen kan vara så att man väljer collie för någon inre, heller än någon yttre, egenskap avfärdades på ett sätt som kanske inte kändes helt välkomnande för den person som ställde den.
    Och därmed avses inte denna vid det här laget rätt tjockhudade bonnkärring.
    Thomas - om den här rasen, och andra, ska ses som något annat än ett pälsförpackat varumärke bland typ en miljon andra attraktiva ytor; om de traditionella raserna skall ha en framtid ö h t, då måste vi kunna leverera OCH beskriva ett innehåll!

    SvaraRadera
  5. Det skriver nog alla vettiga hundmänniskor under på.

    SvaraRadera
  6. Yeah. Right. So let´s get doing, ´cause life ain´t long enough to bicker!

    SvaraRadera
  7. Just precis och just nu sitter jag med ett flin som sträcker sig från det ena örat till det andra. Lutar jag mig för mycket bakåt går huvudet av på mitten. För jag missade, troligen på grund av ren dåsighet och allmän deprivation, din hänvisning till dig själv som "bonnkäring" när jag i all hast läste ditt inlägg i morse. Hä hä hääää.....Good one, real good one. Men nu är det faktiskt så, Boddan, att jag hoppas att du inte tror att det var det jag kallade dig för sist och om du tror det ber jag dig att gå tillbaka and see for your self att det inte var så det stod. En bonnkäring var en sån som vi fick springa för som små knoddar, efter att ha släppt ihop gässen och hönsen bara för att få se allt roligt tumult som direkt uppstod (man kunde på långt håll höra de klapprande trätofflorna närma sig och i got tid ta till sjappen.) Nej, vad jag kallade dig för, var bonnkäring. Alltså en liten bondmora som man håller KÄR. För det gör vi ju faktiskt, Collievärlden skulle ju inte riktigt vara densamma utan dig. Du har då den intressantaste bloggen av alla lantbrukarhustrur som jag känner, i alla fall. ;) :-) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Yeah, right again... Jag menar, tackar och bockar! Men thomas, allvarligt talat: varför mötte jag ingen collie? Och om jag hade gjort det, vem skulle ha hållit i snöret?

    SvaraRadera
  9. He he he.....cute. :) Jadu, Bodd-Knodd, varför mötte du ingen collie? Pja, egentligen finns nog ingen enskild anledning att specifikt peka ut. Men vi kan väl kanske försöka bena ut några stycken, i alla fall? För det första är det en hundras som unga människor har glömt bort, helt enkelt. Det vet jag, eftersom jag ofta möter medborgare som är yngre än jag och de vet sällan vad det är för ras jag håller i snöret. De har aldrig träffat någon och vem fan tittar på Lassiefilmer nuförtiden? Inte dagens ungdom, i alla fall. Men för all del, det händer både en och två gånger att de tycker att mina hundar är väldigt vackra och trevliga och minst en gång har denna kontakt lett till att just denna unga person skaffade en collie. Nu fick hon en jäkla skithund tyvärr, då, men det förtar ju inte det trevliga i att Juno gjorde sån bra reklam för rasen att någon skaffade en egen.

    En annan anledning till att du inte mötte någon collie är väl helt enkelt att det är en så kallad "pälshund" och i dessa stressade tidevarv är det troligen många som direkt väljer bort rasen av denna enkla anledning. Vem orkar stå med kardan och kammen i flera minuter, liksom ? När man kan spela WOW istället? En tredje anledning till att du inte mötte någon collie, är väl helt enkelt att den stora 40, 50- och 60-talsgenerationen aldrig skulle ta i rasen med tång, ens? Vem vill ha en sån där nervös, bitsk och opålitlig hund, nej tack. Rädda för smällare är de ta mig fan jämt också, ush, nej, skulle inte vilja ha nån om jag så fick betalt. Känns det igen?

    SvaraRadera
  10. Ähum, Thomas, om vi nu äntligen efter alla dessa år är på väg mot en mer biologisk syn på hundar, så är - om du ursäktar! - "skithund" inte ett ord som har mycket med biologi att göra.
    Ingen hund är en skithund. En skotträdd eller golvrädd hund är inte mer av skithund än en människa med agorafobi är en skitmänniska. Hunden är nog snarare den olyckliga bäraren av ett genetiskt anlag som gör livet besvärligt för hunden (först och främst) och för ägaren i andra hand.

    Dessutom är det ju så att om vi som har den inställningen någon gång ska kunna komma till tals med folk som föder upp hundar efter skotträdda föräldrar, eller få dem att acceptera att MH/MI inte bara ska genomgås utan ANVÄNDAS - så måste vi sluta använda uttryck som "skithund". Om de tror att vi ser ner på deras hundar, hur ska diskussionen fortsätta?


    Bodil C

    SvaraRadera
  11. Hundar är hundar och människor är människor och jag använder precis vilka ord och uttryck jag vill, tackar som frågar. Ditt inlägg här ovan är så snusförnuftigt och totalt ovidkommande att hälften vore nog, men det värsta är nog att du uppenbarligen inbillar dig att såna totala petitesser som hur folk benämner hundar vid olika namn, skulle få dåliga uppfödare att börja avla vettigt och få fram något som kan kallas bra hundar. Vad än värre är, är att det i dina ord ligger en underförstådd uppfattning att allmänheten bör beakta dessa uppfödares känslighet och stolthet snarare än att berätta för dem exakt vad de tycker om deras avelsarbete. Jag tycker nog att det är betydligt mer befogat att utesluta de som medvetet och med berått mod sätter valpar med en stark genetisk benägenhet att utveckla sjukliga och handikappande rädslor ut ur SKK och ge dem avelsförbud tills de har kommit på bättre tankar än att ägna sig åt djurplågeri. Jag har inget tålamod med djurplågare och ingen ska inbilla mig att en icke alls oväsentlig del av collieuppfödarkåren vet exakt vad de sysslar med, vet exakt och precist hur dåliga hundar de sätter i händerna på sina valpköpare och exakt hur mycket hundarna lider av sina fobiska rädslor. Men så länge certrosetterna fortsätter att samlas på väggarna så spelar det ingen som helst roll och det gör mig ärligt talat magsjuk av att tänka på. Men visst, det är fritt att tro vad man vill här i landet och fritt att skräda orden inför djurplågare också, om man nu finner det givande på något sätt. Lycka till, jag sätter bart och enbart min framtidstro till hårdare tag och nypor ifrån SKK:s sida gentemot dessa människor. Erbjudande om utbildning och annan hjälp framåt i aveln på olika sätt har hittills förkastats (föga förvånande, för övrigt) och dessvärre är det nog bara olika restriktioner som återstår. Tack för mig och tack för påminnelsen om varför det är meningslöst att debattera i dessa ämnen, när folk småaktigt påtalar och märker ord istället för att inse brådskan i vad som behöver göras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, oj, oj. Thomas, en gång till - gå på SKK! Varför är det otillåtligt att avla på två annars friska blå merle, vilket ger en klart ökad men inte enorm och ändå i SKK:s ögon - och i mina, är det väl bäst jag tillägger! - oacceptabel risk för syn- och hörseldefekter, när det är tillåtligt att avla på hundar med brutna MH eller kraftiga rädslereaktioner i en ras där detta är ett vanligt och STORT lidande hos djuren?
      Poängen är att när man använder ordet "skithund", så låter det nog som att man ser ner på hunden! Det kostar ju inget, att använda nedvärderande uttryck om en hund, men jag begriper sannerligen inte vad det gör för nytta heller. Det kräver lite mer att gå på SKK, förstås. Men som sagt - gärna för min del!
      Och gärna nu, om det känns brådskande!

      Bodil C

      Radera
    2. Det är totalt irrelevant vad man kallar hundar, för tusan bövlar! De kan inte lära sig vad olika ord betyder (pinfärsk forskning)och skiter fullständigt i vad man kallar dem så länge det görs med ett glatt tonfall och med vänlighet. Jag kallar ofta mina egna hundar för både skithundar och små skitar - allt medan jag kysser deras nosar och smeker deras ludna öron. Och ingen okänd hund som jag aldrig träffat lider heller det minsta av att någon uppriktigt kallar den för skithund. Se ner på? Ja, i den meningen att jag i många fall gärna hade övermannat och bakbundit ägaren och tagit hunden under armen och själv åkt till veterinären för att ur egen ficka bespara den mer psykiskt plåga - ja! Ett livsovärdigt djur är självklart knappast något man håller högt - men det är definitivt dess uppfödare och skapare som bör få plågas i dess ställe! Tro mig, SKK kommer att få höra av mig förr eller senare - och förhoppningsvis andra personer som har fått nog av den här förbannade cirkusen!

      Radera
  12. Thomas, min katt far inte illa av alla mina hotelser. Kl 03.30 brukar det vara svansstamp, mustaschstubbning och senast tatuering av KATT och KORKAD på insidan av vardera örat, men bryr han sig? Vänligt fortsätter han promenera upp och ner längs hela mig, tills jag äntligen ger upp, vaknar och serverar First Breakfast.
    Så nä, jag tror inte att den okända hunden som du kallar "skithund" tar illa vid sig. Men den hundens ägare kanske gör det? Och alla andra som står med skotträdda eller ljudrädda eller golvrädda hundar och älskar dem ändå - t ex för att de ser hundarnas fungerande sidor också: blir de mer eller mindre benägna att lära sig om MH och MI om de tycker att vi som är starkt för sådant låter som spöken från trettiotalet.
    "Livsovärdigt", Thomas? For the mercy of god!
    Jag påstår att talet om det rasrena, nobla, ädla och utvalda är antropomorfiserande trams med tankerötter i feodalaveln. Vi lär inte övertyga allmänheten om värdet av biologiskt förnuft inom hundaveln om vi kontrar feodaltänk med oförskämdheter.
    Om språk och vad det säger om oss, se kommande inlägg!


    Bodil C

    SvaraRadera
  13. Nu vet jag att ägaren till hunden inte läser den här bloggen, Bodil. Hade jag trott det hade jag naturligtvis gjort ett annat ordval. Men däremot är jag nu heligt trött på dig och ditt omfokuserande av debatten till att handla om rent trams, och om det för övrigt är någon som är förbannat oförskämd så är det fru Carlsson själv. Spöke från trettiotalet passar nog betydligt bättre in på dig om det nu är någon som det ska passa in på i de här sammanhangen. Jag tror för övrigt knappast att någon vettig hundmänniska håller med dig om att det går att dra paralleller mellan en hund med mentala problem och en människa med detsamma - antropomorfismen är det också du som står för i de flesta fall! För ett antal år sen uttryckte SKK:s ordförande saken så här: "Oavsett övriga kvaliteter, en hund som inte är rätt konstruerad i hjärnan är ALLTID en misslyckad hund!" Precis som de flesta andra insåg han att det är skillnad på att uttrycka sig negativt/sannngsenligt om människor och att göra detsamma om hundar. Tycker knappast att det säger något annat om honom än att han skiljer på folk och fä och lyckligtvis även struntar i att skräda orden eller låta sanningen stå tillbaka för rädslan för att såra människors egon. Mer av den varan behövs inom Hundvärlden.

    SvaraRadera
  14. Sorry, Thomas, vi kommer inte längre. Det här blir den sista komentaren på detta inlägg.
    När det gäller just fobiska reaktioner hos hund och hos människa så är det helt enkelt så, att de ter sig likadana, de har en liknande ärftlighet och de behandlas (i den mån de går att behandla ö h t) med precis samma sorts medicinering och/eller stegvisa träning i båda fallen. Det beror på att fobisk skräck genereras i en liten hjärndel som heter amygdala och som råkar finnas både hos människa och hund. Tror man att det är antropomorfism att säga så, rår inte jag för saken: det är lika antropomorfiserande att påstå att både människor och hundar har en bukspottskörtel.
    Ja, det finns en del som kunde finnas mera av inom hundvärlden. Grundläggande kunskaper i däggdjursbiologi, inte minst.


    SKK:s ordförande är väl för övrigt så vitt jag förstår fullständigt oförhindrad att se till att medlemmarna följer djurskyddslagen i sitt avelsurval, om han nu menar vad han säger.
    Kanske detta är ett bra tillfälle att påminna honom - apropå artikeln i AB om den fruktansvärt skotträdda hunden, som ju ser ut att vara en collie?
    Stolt och värdig på nyårshelgen, kanske?

    Bodil C

    SvaraRadera