Mot
femtiotalets slut satt AKC förmodligen och gnuggade sina händer.
Amerikanska kennelklubben var ”ensam på marknaden”, som det rakt
på sak uttrycks i rapporten om storproducenter av hund. I stort sett varenda människa som
födde upp renrasiga hundar reggade dem hos AKC och fler än någonsin
gjorde just det – födde upp renraser. Hundtidningar hade annonser
från ”AKC.s rasentusiaster” och kommersiella uppfödare om
vartannat. Den stora varuhuskedjan Sears&Roebuck, länge USA:s
största varuhuskedja, sålde AKC-reggade valpar via sina kataloger –
jo, ni läser rätt. Samma sak gjorde jätteföretaget Spiegel, ett postorderföretag som tillhandahöll konsumentkredit och i
övrigt inte sålde annat än sina egna kataloger. Katalogerna
fylldes med andra företags produkter – kläder, kosmetika,
handväskor, heminredningsprylar och AKC-reggade valpar. 1960 hade
Spiegel nästan 2 miljoner kreditkonton.
Utvecklingen på
renrasfronten gjorde att intresset för utställningar också sköt i
höjden och sammantaget skapades en ”makalös tillväxt i
registret”. 1949 reggades 241 811 hundar hos AKC. Fem år senare,
1954, var det 346 525 och ytterligare tio år senare, 1964, nästan
dubbelt så många, drygt 640 000. Därifrån fortsätter siffrorna
att skjuta uppåt. 1970 låg man för första gången på över en
miljon reggade hundar. (Källa:
http://images.akc.org/pdf/archives/AKCregstats_1946-1955.pdf9.
) Vi kan tycka, att det är små siffror med tanke på antalet
människor och antalet hundar i USA, men kom ihåg – utgångspunkten
i den lilla exklusiva hobbyn var så mycket lägre. Det här var ett
trendbrott. AKC hade med andra ord aldrig förr dragit in så mycket
pengar eller fått så mycket uppmärksamhet.
Tyvärr
är alla välsignelser blandade och det finns inget gott, som inte
för något ont med sig. Här har ni en av kärnpunkterna i
rapportens berättelse om vad som hände med registreringssiffrorna –
fundera på ordvalet och vinklingen! /I/t
also transformed AKC’s registry from one
that was dominated by members of the sport to one overwhelmingly
utilized by people outside the sport. *
Popularitetsexplosionen
förvandlade alltså AKC:s stamboksregister från ett som
dominerades av hundhobbyns egna fans till att bli något som till
övervägande del användes av folk utanför den - folk med andra
prioriteringar. De var inte AKC-are, de använde AKC som säljargument.
Vilka som stod för den ”övervägande delen” av de nya
reggavgifterna kan man spekulera om, men det var nog inte den där
enstaka hemmafrun med villaträdgård, utan helt andra intressenter. Missväxt i
Mellanvästern under efterkrigsåren ledde t ex till ekonomiska
problem för bönderna där; USDA svarade med att föreslå dem att
fundera på storskalig hunduppfödning som ett alternativ. Hade
enbart hemmafruarna svarat för inkomstökningen, hade AKC kanhända
sluppit upptäcka att det brukar finnas nackdelar med att bli
beroende av oväntad tillväxt. Nu började problemen rada upp sig.
AKC hade försökt hävda en mycket begränsad, traditionell roll
för egen del, som stamboksregister och regelskapare och ingenting
därutöver. Men något som började hända under sextiotalet gjorde
till slut den rollen lite svår att stanna kvar i.
By
the 1960’s, irresponsible dog ownership and breeding were becoming
social problems. Even though AKC had tried to chart a very limited
traditional role for itself as the governing body and registry for
the sport of dogs, the public looked to AKC for help in dealing with
a host of dog-related problems beyond this narrow scope.
*
Koncist uttryckt, men vilken verklighet beskriver
meningarna? Så här skildras den av tidskriften Scientific
American 2011:
Runt 1970 avlivades årligen uppskattningsvis mellan
12 och 20 miljoner hundar och katter av de beräknade 67 miljoner som
fanns i landet. Termen ”pet overpopulation” började dyka upp i
nyheterna. Självklart var det inte AKC, som skapade det problemet, men AKC uppfattades nog spä på det - och AKC förväntades bidra till att göra något åt det.
I rapporten Dog Population and Dog Sheltering Trends
(Rowan och Kartal, 2018) hittar man ungefär samma uppgifter.
Väldigt många hundar och väldigt många avlivningar. Och så en
uppgift till, som gjorde mig mållös. Under sextiotalet uppskattas
ungefär en fjärdedel av alla hundar ha varit ”frigående”. Även
de som hade ägare sprang lösa och om de förr hade gjort det på
landet, så gjorde de det nu i tättbefolkad stadsmiljö. De drev
omkring på gatorna och skötte både sin sysselsättning och sitt
kärleksliv själva! Klagomålen över farliga hundar och störande
hundar ökade. Hemska bilder från valpfabriker skapade ursinne.
Förfalskade AKC-reggpapper från valpfabrikanter dök upp. Media
ringde i klockan, väljarna morrade och politikerna började vakna.
These
problems escalated throughout the 1970’s and 1980’s, focusing
attention on dangerous and nuisance dogs, pet overpopulation, “puppy
mills” and fraudulent AKCregistration papers. Horrific news footage
of “puppy mills” evoked public outrage and anti-breeder bills,
many targeting responsible breeders along with the bad.*
Den okomplicerade lyckans tid var alltså över. Underbart är kort. Vad gjorde AKC?
Den okomplicerade lyckans tid var alltså över. Underbart är kort. Vad gjorde AKC?
Bodil Carlsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar