I november 2002 damp en rapport images.akc.org/pdf/about/special_reports/HVBC_finalA.pdf ner på bordet hos AKC:s styrelse. Rapporten kom från
en kommitté som tillsatts samma år med ett allvarsamt uppdrag: att
reda ut hur AKC skulle förhålla sig till det som lite diskret kallas ”high
volume breeders” - storvolymuppfödare, storproducenter eller rätt och slätt
valpfabriker. På sidorna 6 - 8 finns det mest lättlästa och
samtidigt mest intressanta i hela rapporten: BACKGROUND.
Läs den! Språket är
mera levande och lättläst än den träiga byråkratidialekten på de andra 25 sidorna, där termer som ”högvolym”, "prioritering"
och ”ansvarsfull” stolpar fram på tröttsamt breda fötter. Vem som än
skrev bakgrundsskildringen hade inte bara hand med ord, utan en bra
överblick att använda orden till. Emellanåt siktas en skugga av
vemod bakom meningarna: den gamla goda tiden var okomplicerad på ett
sätt, som nuet inte är. Då, för länge sedan, var AKC bara till
för the sport of purebred dogs,
med två verksamhetsfält – nöjesjaktmarker och utställningsring.
Få människor, ett intresse. När rapporten skrivs är organisationen på
en och samma gång urbaniseringens vinstlottsmottagare och offer. Massor med jaktmarker för en mängd intressenter i stället för den smala gamla enigheten. AKC
ställs nu inför vägval, som den aldrig hade kunnat förutse i
starten. Hur gick det till, undrar ni? Det är vad de tre sidorna
förklarar.
Med
början under fyrtiotalet och ännu mera under den ekonomiska boomen
på femtiotalet ökade inflyttningen till städerna i USA likaväl
som här. Många fick det snabbt så mycket bättre. Fler och fler
ägde egna hus, fler hade tillgång till det som rapporten kallar
”masskommunikation” - bilar förstås, men ännu mera populära
veckotidningar, film och TV som visade hur man kunde leva. Och så
förändrades en sak till. I takt med att folk flyttade från landet
till städerna, förlorade de för första gången den vardagliga
kontakten med djur .
Det
rapporten helt kort beskriver är förstås den amerikanska versionen
av ”villa, Volvo, vovve” - bättre liv, större förhoppningar
och pengar att handla för. Men den säger också en sak som är så
uppenbar att åtminstone jag aldrig förr riktigt har sett den. Man
brukar sent få upp ögonen för det som finns mitt framför näsan.
Hur kom vovven med i ramsan om efterkrigstidens levnadsstandard? Jo
-generationen som flyttade
till stan var den första i historien, som saknade den dagliga
kontakten med djur.
Det var en pusselbit, som ramlade på plats för min
del. Jamenvisst! De nya stadsborna, villaägarna, de färska
bilägarna - det var samma folk som såg filmerna om Lassie.De köpte inte
hund bara för att de hade fått råd att göra som fint folk gjorde.
De skaffade hund för att de kände att något fattades.
Det var som att i en halv mening läsa en bit av sin
egen generations historia. Visst! Därför är den dominerande
hårfärgen på SBK-möten grå. Därför är de flesta
hundägare med storvuxna renraser som jag möter på promenaderna
människor i samma ålder som jag själv. Vi är ju barnen till dem
som flyttade! Vi är de som satt med runt köksborden och fick höra
historierna. Om den ohanterliga hästen som blev någons arbetskamrat
och bästa vän och om hunden som kom och varnade när något illa
hade hänt. Det var våra släktingar, de som gömde sig och grät,
när grannen till sist fick komma med bössan och ge deras jakttax
ett skott i nacken bakom lagårn. Det var vi, som såg barska gubbar
bli blanka i ögonen, när en annan gamling berömde en häst som
hade varit död i många år. Folk pratade om sina hästar och om
sina hundar och deras bedrifter så som folk idag kan sitta och
minnas en särskilt duktig fotbollsspelares bästa nick – med
gemensam respekt och beundran.
Visst fanns de som var själaglada, när hästkraken
äntligen kunde skickas till slakt och en okomplicerad traktor som
aldrig krävde passning kom i stället. Men för var och en som mest
såg befrielsen i att slippa slitet och bundenheten och lukten av
koskit från overallerna i farstun fanns många andra.Tillräckligt
många för att bli ett kollektivt minne av värdet i att leva med
djur. Tillräckligt många för att vara en klangbotten.
Gissa om kennelklubbarna stötte på en tacksam marknad
när transitgenerationen växte i köpkraft? Gammal vana vid djur
möter förgylld tradition i ett nytt kommunikationsnät.
Vad händer?
”Soon,
the demand for purebred dogs outstripped supply from all sources. The
demand was so great that popular magazines urged housewives to get
into breeding dogs for the pet market to earn extra money.
Many
followed the advice.* Although there were fears within the fancy that
the emerging pet industry would monopolize dog breeding,3
some
viewed the rising popularity of purebred dogs as a good thing, and a
few produced puppies for the commercial pet trade themselves.”**
Bodil Carlsson
*En
hemmafru som verkligen hoppade på tåget var Jean Lyle med kennel Wycliffe – se inlägget Att göra en pudel http://collievaenner.blogspot.com/2015/09/att-gora-en-pudel-2-pudelns-karna.html om inavelsproblem hos storpudel från september 2015! Lyles
första kull föddes på sextiotalet. Femtio år senare håller
genetikerna på med att reda ut om det finns några nu levande pudlar,
som inte bär på generna från kennel Wycliffes hårt inavlade
succéhundar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar