fredag 15 mars 2019

TRE FRÅGOR MED SAMMA SVAR?


Skol-, pensionärs- och hundstrejk idag utanför stadshuset: hur man gör gemensam sak.



I morse vaknade jag onödigt tidigt, slog på TV:n och hamnade i Nyhetsmorgon. Två  kvinnor av välstajlat obestämbar ålder, en modebloggare och en ”skönhetsentreprenör” , pratade  om en revolution inom modevärlden. Tanter i coola kläder! En amerikansk skådespelerska från åttiotalet visade sig själv på facebook i något vingliknande illgult; en annan fanns på instagram i kolsvart utstyrsel som fick henne att se ut som en bantande hitman.
Det diskuterades entusiastiskt i rutan om äldre kvinnors rätt att ta plats och ha kul. Ingen nämnde det, men det finns en spade där också och den ser ut så här. I USA har babyboomgeneration nu större andel av förmögenheterna och av befolkningsantalet än någon äldregrupp någonsin har haft. Många yngre har svårt att få det att gå ihop: studieskulder och boendekostnader har blivit så höga att pengarna inte räcker, för deras inkomster har stått stilla eller minskat under samma tid som de äldres inkomster på gruppnivå har ökat. Jämfört med tidigare finns helt enkelt många fler kvinnor i åldern 55 till 70 med stor plånbok än det finns 25-åringar med pengar över. Om man råkar veta det, är det svårt att förstå modeindustrins plötsliga intresse för äldre kvinnors rätt att ta plats?

Tanken är nog inte att alla vi vanliga gammeltanter ska byta till tajta svarta maffiaoutfits eller klä oss som citronfjärilar. Vi ska bara få en liten puff att shoppa loss. Konsumera ett kliv upp högre upp på häftighetsskalan, handla från de mera vardagliga producenterna, men kolla på sociala medier vad som är inne; medan de mera vardagliga producenterna kikar på kändisarnas instagram lika mycket som på catwalken och och lär sig vart vinden blåser.
Senare på dagen kom ett facebookinslag om Cruft´s. Reklamen för de stora hundmatstillverkarna skymtade som alltid i bakgrunden. Cruft´s är en catwalk for dogs med den nya noslängden på boxer och den senaste benlängden på taxar - inte för att vi vanliga hundägare förväntas skaffa riktigt så extrema varianter. Men de vardagliga uppfödarna ska åtminstone ha koll på vad som trendar.
Hur ska vi som tycker om hundar förhålla oss till att de är en trendkänslig mångmiljardindustri* ?


Det är gott om hund här i mitt område; det blir många hundmöten, mycket att titta på och mycket att fundera över.
Häromdagen gick jag förbi pitbullvillan. Därinne bor två yngre människor och två välmusklade hundar - ”inte så hundvana”, som en släkting till familjen anförtrodde mig. Skåpbilen, med kennelnamn och pitbull på långsidan, är inte hemma när jag kommer. Förmodligen är ägarna på jobbet. Var är hundarna? Grannen med viltspårande springer spaniels, som har varit smått orolig, sa lättat att nu har det iallafall kommit upp stängsel runt pitbullvillans gräsplätt. Jag kikar. Stängslet är vanliga kompostgaller. De klarar  att hålla en valp inne.
Sist på rundan går jag förbi huset där det bor arbetande schäfer. Mannen i familjen har tjänstehund och där har man också stängsel. Eftersom den ägaren vet vad en hundkropp kan prestera om den vill, är det stängslet 160 cm högt och stadigt förankrat i marken.

Ofta ser jag Dancer. Han är av arbetande ras, i mina ögon en av de bästa av alla, och han har hunnit bli drygt två år nu. Hans steg är fortfarande så flytande vackert att hjärtat flyger när jag ser honom. Sedan gör jag en omväg. Jag känner honom inte, men tänker på honom som Dancer, för det är vad han borde heta. Han ägs av två äldre människor, en pensionerad man och en något yngre kvinna. Fem dagar i veckan tar mannen ut honom, tre gånger varje dag i ett decimeterkort koppel, som rycker med sig hunden så fort han försöker stanna och nosa eller bara stanna och se sig om. Mannen tittar aldrig på hunden; han bara rycker. Nu har hunden slutat titta på mannen. Jag gör omvägen, för jag vill inte se Dancer bli ryckt i.
Hundar som han gjorde att jag gav upp en gammal dröm om att bli uppfödare. Varför sträva efter att få fram all denna intelligens, denna samarbetsvilja, denna förväntan på att få upptäcka världen, om man inte kan förhindra att alltsammans slutar i koppelhanden på människor med tid och engagemang lagom för en medelålders papillon?
Hundorganisationerna är mycket för att folk ska köpa hundar. De är inte lika mycket för att prata om vad som krävs efter köpet, men idag finns troligen fler hundar än bra händer att lämna dem i.
Hur ska vi som tycker om hundar förhålla oss till det?


Det är inte ett problem som någon kan lösa på egen hand, men uppfödare som vill föda upp hundar med mycket i huvudet borde kunna formulera en gemensam definition av sin målgrupp och stå för den tillsammans, vilken ras man än har – högt och tydligt.
De verkliga inavelsgraderna på rasrena hundar är inte heller ett problem, som någon kan tackla ensam. Men jag ser inte mycket diskussion om hur man ska tackla dem tillsammans, eller ens mycket till diskussion överhuvudtaget. Om vi vill ha några raser kvar, är det kanske snart dags att börja prata om saken?
Ännu mindre pratar vi här hemma om något som folk redan har börjat diskutera utomlands. Hittills har jag sett en artikel om sällskapsdjurens  klimatpåverkan i en enda svensk dagstidning, ETC med sina 22 000 läsare för några veckor sedan. Det kommer säkert flera framöver. Redan 2017 refererade Svensk Natur en amerikansk studie:

Miljöpåverkan från foderproduktionen för hundar och katter beräknas motsvara kring 25-30 procent av den totala mänskliga matproduktionen när det gäller fem specifika faktorer: landanvändning, vatten, fossila bränslen, fosfatanvändning samt biocider./... / Dessutom släppte produktionen ut 48 till 80 miljoner ton växthusgaser som bidrar till uppvärmningen.

Kända brittiska The Guardian skrev i juni 2018, att hund- och kattmat tar en fjärdedel av all köttproduktion i världen. Vi kommer att få höra mycket om det framöver och kanske borde vi börja förbereda oss för att komma med ett svar. Hur motiverar man att man har stor hund?
Genom att berätta om deras användbarhet. Och då är det bra, om man har sett till att de fortfarande har en användbarhet att berätta om.

Bodil Carlsson


* enligt APPA, den amerikanska branschorganisation för husdjurstillbehör inklusive foder, har marknaden ökat från 23 miljarder US dollar 1998 till 69,5 miljarder 2017 bara i USA – en tredubbling på mindre än trettio år. Kostnaden för att köpa djuret är den minsta i sammanhanget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar