söndag 6 december 2015

VEM GAV DET HÄR RÅDET?

Ingen har hittills anmält anspråk på upphovsrätten till det copyright-markerade inlägg som vi visade småstänk från igår. Låt oss se efter om vi har bättre lycka med fortsättningen!

Ni minns att Mopsordens ordförande jämförde förebyggande operation för att öppna förträngda andningsvägar med förebyggande amputation av friska fötter hos människor med diabetes?
Det här handlar inte om förebyggande åtgärder. Här har problemet redan uppstått. Det handlar om en människa som blivit stående med ansvaret för en hund, som hen uppenbart bryr sig om, och som hen säger "andas tungt och är jätte trött, men det kanske hör till rasen..." 
En konsulterad veterinär tyckte tydligen inte att det hörde till rasen. Veterinären skickade remiss  till ett djursjukhus för att öppna andningsvägarna. Människan som står med ansvaret för hunden läser då det copyrightade inlägget om svenska veterinärers låga kunskaper och låga motiv. Kan inget och vill bara flå folk på pengar  är den korta versionen. Hen blir förståeligt tveksam.
 Hen frågar:





Många av oss skulle nog fråga så i den situationen. Det som följer är den hjälp hen får av de insatta på fb-gruppen Mopsbook. Jag vet inte om ni tycker det är goda råd, men det är råd som kan bli dyra på mer än ett sätt.
Först ut är signaturen GoddagYxskaft:


Personen har alltså redan varit hos en veterinär just för att mopsen är trött och tungandad. Hen har fått bedömningen att hunden är sjuk och behöver hjälp plus remiss till ytterligare veterinärkontakt på ett  välrenommerat djursjukhus. Men det duger inte  - det viktigaste är att hen väljer mopsvänligt. Själv kan jag idag plötsligt inte längre hitta någon mopsvänlighetslista på rasklubbens sida. Det jag vet är att flera veterinärer, när de väl upptäckte att de fanns med, bad att få bli borttagna. Så den frågande får kanske inte så stor hjälp av just det svaret.
Men det är iallafall inte olagligt. Det här, däremot, börjar lukta bränt. Hunden som andas tungt och alltid är trött, inne som ute, ska motioneras!



Rådet kommer från en mopsuppfödare. Han har inte förstått att övervikt, fett i nacken och kastration - som ju hänger ihop med varandra - är riskfaktorer för mops just PÅ GRUND AV  nosen. Kan man inte syresätta sig, så klarar man inte belastningen av ett par kilo till. Har man en underutvecklad luftstrupe, så klarar man inte att få den ännu mer hopträngd av fettvalkar. Mannen har inte förstått, att grundproblemet är de obefintliga andningsvägarna. Han har, såvitt jag förstår, inte ens sett den här speciella hunden. Men hindrar det honom från att ge ett råd som i bästa fall inte går att följa - hunden klarar inte att gå med på promenad - och i värsta fall kan sluta med akut kollaps och död?

"EN GRUND ATT SIKTA IN SIG PÅ ÄR EN TIMMA/6 -7 KM", säger han i nästa inlägg. Det är ett mycket bra råd - till en frisk hunds ägare. Det är ungefär det tempot jag håller med en rörlig, normalviktig ung collie. Om den orolige frågeställaren kommer på tanken att försöka följa det rådet med sin hund i stället för att ta med den till djursjukhuset för en operationsbedömning, riskerar hunden tråkigheter.
Och hen, som vill sin hund väl, riskerar tyvärr också tråkigheter. Att strunta i att följa en veterinärs behandlingsrekommendation och i stället göra något som är plågsamt eller rent farligt för djuret, kan vara ett brott mot djurskyddslagen. Inte för den som ger råden - men för hen som följer dem.

Bodil Carlsson





            

17 kommentarer:

  1. Du har missat delar av konversationen vilket gör att svaret delvis tas ur sitt sammanhang och bidrar till att det blir ett "goddagyxskaft"-svar. Är det något du vill kritisera mig för mer är du varmt välkommen att ta kontakt med mig personligen :) / Andrea Vitez, admin mopsbook.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andrea!
      Jag var medlem i Mopsbook ända tills för några dagar sedan men blev tydligen utesluten utan att få veta varför. Det jag vet att jag skrev var tips på torrfoder, ett mycket kort svar på en fråga om vilken forskning som fanns på trubbnosiga raser samt ett förtydligande om en av dessa. Alla dessa svar var helt neutrala, jag vet att ni är lite trötta på diskussioner.
      Jag har inte fått någon varning och som sagt ingen förklaring vilket är väldigt trist - jag är medlem i många diskussionsgrupper för olika raser utan att ha varit med om något liknande.

      Radera
  2. Se där, den första som kliver fram och sätter sitt namn under sitt bidrag. Välkommen, Andrea! Nej, jag kommer inte att ta kontakt med dig personligen: detta är inte en personlig diskussion. Det sammanhang du och jag kan behöva avhandla, kan vi avhandla här. Har du, eller har du inte, rått en person som beskriver andningsbesvär hos en extremtrubbnos, som varit på ett veterinärbesök och fått remiss till nästa, att "främst tänka på att gå till en mopsvänlig veterinär" på Mopsordens rekommendationslista? Ja eller nej?

    SvaraRadera
  3. I det syfte du uppvisar ovan - nej. Hela konversationen krävs. Detta innebär att delar inte kan tas ur kontext :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns kontext så att det räcker för de "råd" som den här personen i en svår situation får av några av listans deltagare, måste jag säga. Du hävdar att ditt inlägg inte ingår i den kontexten. Jag har inte möjlighetatt visa hela konversationen. Men det har kanske du? Lägg i så fall ut den på någon lämplig plats på fb, som jag kan länka till, så kan vi alla läsa och bilda oss en uppfattning om vem som säger vad - och varför.

      Radera
  4. Jag har som administratör för sidan tillgång till texten och är i o m min position i gruppen är jag väl medveten om reglerna i denna. Bland annat finns en regel som säger att det som skrivs i gruppen ej får delas utan godkännande från trådskapare och kommenterare. Detta för att varje mopsägare/blivande ägare skall, utan att kritiseras, kunna ställa frågor till och be om råd av både veterinärer, uppfödare och hundägare som är medlemmar i gruppen. Gällande huruvida svaren på dessa frågor och råd är korrekta beror bevisligen på vem som läser. Ingen i gruppen har, genom internet, kvalifikationerna att diagnostisera en individ. Jag kommer därmed inte dela med mig av den information som delgivits från en okänd källa, som brutit mot gruppens regler.

    Jag håller fullständigt med dig om att medvetenheten i aveln, av samtliga raser, bör skärpas. Jag medger även att jag anser att alla hundar har rätt till ett, inte bara fullgott, utan fullkomligt liv. Men jag anser inte att en partisk blogg som denna är den rätta vägen till att skapa ett förtroende mellan veterinärer och mopsägare, och kommer därmed avsluta konversationen här.

    Tack för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen i gruppen kan via nätet diagnosticera en individ - men det är ju vad som görs? - och om svaren på en fråga är korrekta eller inte beror på vem som läser. Jag måste erkänna, att jag har lite svårt att hänga med. Men detta är alltså skälet till att du inte tänkerdela med dig av information från någon som du inte vet vem det är. I samma andetag som du säger att jag inte återger svar i deras sammanhang. Ursäkta, men här går vi innehållsmässigt från "kontext" till osammanhang. Tack ändå för dina kommentarer och ett uppriktigt tack för att du står för vem du är! Till sist - ja, jag är partisk. Jag har efter genomgång av ett antal veterinärmedicinska studier av extremtrubbnosrasernas hälsa börjat bli mycket partisk - på den seriösa, anatomiskt kunskapsbaserade hundavelns sida. Fullkomliga liv finns inte varken för hund eller människa. Men en fungerande anatomi och ett stabilt huvud är en bra grund för ett bra liv. Det är vad hundaveln bör satsa på, oavsett ras. Förtroendet mellan uppfödare å ena sidan och veterinärer och allmänhet å andra sidan tror jag är något för uppfödarna att jobba mera på - t ex genom att visa att man satsar just på fysisk och psykisk hälsa för hunden. En del kvar att göra där inom många raser, inte sant?

      Radera
  5. Du säger att du fått klartecken att dela det som sägs i en sluten FB-grupp. Nu råkade ju den text du delade ha copyright, så till din stora förtrytelse kunde du bara citera valda delar. Berättade du för myndighetspersonen du rådfrågade att du fått denna information via skärmdump från gruppen Mopsbook, som du inte är medlem i, och i vars regler det framgår att det är förbjudet att vidarebefordra texter utanför gruppen? Skulle inte tro det. Men någon bröt trots detta mot gruppreglerna och försåg dig. Därmed har du alltså gjort dig medskyldig till brott mot gruppreglerna. Har du ingen skam i kroppen? Du har förvandlats till en s k nyttig idiot. Googla, så får du en förklaring på vad det innebär. Människor skrattar åt dig - och ruskar på huvudet.
    Du orerade också om att det skulle komma bevis på olagligheter i dagens postning. Var finns de? Jag ser dem inte i alla fall, ingen annan heller.
    Och till sist, veterinärlistan på Mopsorden, ligger förstås kvar fortfarande. Men du är så förblindad av ditt hat att du varken ser eller hör. Spar på krutet och ägna dig åt din egen ras istället. Trubbnosarna behöver inte dig...

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Jag vet inte, Marco. :-) Men förtydliga gärna, så kanske någon förklarar...

      Radera
  7. Hej, anonym. Det verkar av tonläget att döma som om förtrytelsen inte var störst hos just mig. Men - som svar på din fråga: ja. Det var det jag berättade för "myndighetspersonen", liksom för personen på Journalistförbundet.. Jag återgav sammanhanget och att jag fått uppgifter från en sluten fb-grupp. Det var ju just därför jag behövde prata med tryckfrihetskunniga. När det gäller olagligheter i dagens text, skall vi vända oss till Jordbruksverket för en tolkning? Som jag har förstått det, är det så här. Den som råder någon att låta bli att följa en veterinär behandlingsrekommendation för att i stället ägna sig åt något som kan utsätta djuret för lidande eller risk för hälsan, gör sig om inte skyldig till något olagligt. Som sagt, vem som helst får prata strunt. Men den som litar på det rådet och följer det, kan i värsta fall begå ett brott mot djurskyddslagen.

    SvaraRadera
  8. Den som pratar allra mest strunt är du själv. Lägg av med din vendetta. Du saknar all trovärdighet. Du är hundvärldens laughing stock nummer ett. Ägna dig åt din egen ras istället. För du ska passa dig för att kasta sten i glashus.
    Mopsar vågar gå nämligen gå över golv utan mattor. De har underkäkar många gånger dubbelt så breda som collie. Dessutom tycker mopsar om andra hundar. Det är det många collie som inte gör. Eftersom de är så skitskraja, attackerar de hellre.
    DET borde du ägna din kraft och energi åt.
    En sak till: Mopsägaren som bad om hjälp i Mopsbook har ikväll bedyrat att han hellre vänder sig till människor med erfarenhet av mopsar än till veterinärer som säger olika saker. Han är mycket tacksam för de råd han fick. Han sa också att du inte kontaktat honom. Du har således utnyttjat både honom och hans mops för att sprida dynga i din blogg.
    Vad är du för människa egentligen, Bodil Carlsson?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att vi rör oss i helt olika delar i hundvärlden. I många hundforum och diskussionsgrupper läser man det som skrivs här med intresse men man reagerar även med bestörtning, inte minst över kommentarerna. Det är möjligtvis i slutna kretsar man skrattar åt publicerade forskningsrapporter om ohälsa hos brakycefala raser. Om det finns uppfödare som har mage att dra på munnen åt dessa bör de skämmas.
      Den som tror att Bodil inte bryr sig om problem hos collien har uppenbarligen inte läst tidigare inlägg. Jag rekommenderar det.
      Angående vad Bodil är för en människa - tja, jag har tyvärr inte haft möjlighet att lära känna henne närmare. En sak är dock uppenbar. Hon är en människa med tillräckligt intresse och engagemang för hundar för att lägga tid och kraft på att försöka förbättra inte bara sin egen ras.

      Radera
  9. En fråga till dig....
    Vem avgör vilken veterinär jag går till..?
    Jag fick förslag på veterinärer som har haft hand om trubbnosiga...
    Jag går till en veterinär i knivsta som tog prover på min hund,hon skulle ha hört av sig i torsdags....inte ett ljud än...
    Jag skiter fullständigt i vilken veterinär du anlitar,jag går dit där jag har störst förtroende för min hund. Jag trodde det var viktigast...
    Jag åker inte till en saab verkstad om jag har en Mercedes....jag går till den som vill min hunds bästa,vilket säkert du oxå gör....
    Hade det funnits rasism inom djurvärlden så är du absolut en sådan Bodil Carlsson...
    Blogga om saker du kan och vet,ge dig inte in i något du absolut inte vet...

    SvaraRadera
  10. Två nya anonyma kommentarer. Publiceras för att ge en fingervisning om nivån. Än en gång, ett uppriktigt tack till Andrea Vitez som dels skriver under med sitt namn, dels uttrycker sig med normalt hyfs, även om hon som adm för den berörda fb-gruppen rimligen inte kan ha någon lätt uppgift.Man undrar ju, om mopsägaren som fick de goda råden just nu utsätts för någon form av uppmärksamhet, som kanske inte är behaglig. Han "bedyrar" sin tacksamhet för de råd han skänkts av uppfödare i gruppen. Bl a för att bespara hen detta avstod jag från att kontakta personen. Men när jag läser de här två kommentarerna i följd, undrar jag om det var tillräckligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som inkom kl 23.49 skrevs av mig som du gått in och kopierat utdrag ifrån på mopsbook. Jag finns på Facebook och heter Johan Averbäck.

      Radera
  11. Jag som skrev detta heter Johan Averbäck och jag vänder mig till vem jag vill ang min mops...

    SvaraRadera