Har ni lagt märke till den ändrade tonen - och det ändrade fokuset - på många tidningars ledarsidor? Mer och mer om det jätteproblem, som människor från andra länder tydligen utgör. I nästa andetag, i tvillinginlägg på samma ledarsidor, berättelserna om hur alla inte kan få allt och därför måste, skall vi begripa, karensdagarna i sjukskrivningen ökas, lägstalönerna sänkas, hyrorna släppas fria och (helst) allt privatiseras. Råhögerns påståenden smyger fram sida vid sida med SD-triangulerandet.
Just nu tar de en paus. Talet om hur de lättledda svenskarna inte kan lösa alla andras problem blev inopportunt när det ställdes mot en drunknad treåring.
Men de vaknar snart igen.
Jag lägger ut den här texten här, eftersom GP inte publicerar den. Man kan tycka att den inte har något med vårt vanliga ämne att göra, men då tror man fel.
DEN ANDRA HALVAN
En Annika Borg
skriver en krönika som Göteborgs-Posten valt att placera på sin
ledarsida ledarsida den 24 augusti. Hon sätter sitt CV under sitt
namn och foto för att man skall förstå hur tungt hennes åsikter
väger. Så vad har denna teologie doktor,
författare och präst att säga?
Jo, hon säger att
flyktingar och det stora antal EU-migranter som söker sig till
Sverige och tigger får börja ta litet eget ansvar. Det är
dags nu! Inte ramla in här, där givande är en
envägskommunikation. Här,
där den som reser
krav på några motprestationer från asylsökande vad gäller att
få tillgång till samhällets resurser och service snabbt blir
nedmejad – det står så, även
om man hoppas att originaltanken bakom de finputsade glasögonen
faktiskt var ”nedmejlad”.
Annika
Borg vill ha hjälp till självhjälp
för alla dessa som bara kommer och kommer och bara kräver och
kräver. Självhjälp
är det som fungerar. Det är när en människas egen
vilja, egna drivkrafter och resurser förväntas finnas där. Korkade
Sverige har raka motsatsen som system.
Korkade Sverige skulle ha litet att lära av slummen i Nairobi, där
de fattiga ungarna minsann är lite tacksamma för det de får. Och
i hemlighet, mellan skål och vägg, utom
hörhåll för de politiskt korrekta respektive
partiledningarna, säger allt
fler röster samma sak som Annika Borg.
Påstår
Annika Borg.
Som
väl hoppas att de respektive skall tro henne.
Som icke troende borde jag
kanske inte uppröras över att en troende väljer att låta sin
religion legitimera mästrande moralism och gruppovilja. Det har ju
trots allt inte varit någon historisk ovanlighet. Men upprörs gör
jag. Inte minst av respekt för de troende människor jag har känt,
som har bemödat sig att i sitt tal och sina handlingar förverkliga
de svåra begreppen sanning och medkänsla. Jag förmodar, att
Annika Borg tror på Gud?
Det här är vad jag tror.
Jag tror, att de
EU-migranter som kommer hit och tigger – är de några tusen i ett
land på nio miljoner, tro? - gör det just som självhjälp.
De ser ingen bättre väg. Det kommer de inte att göra förrän
andra länder tvingar deras korrupta regering att fördela medel till
elektricitet, vatten, sanitet och utbildning i deras hembyar. Jag
förstår dem: även jag skulle ta den vägen till självhjälp,
om det var mina barn som for illa i misären i de romska byarna.
Skulle inte Annika Borg göra det?
Jag tror, att många av de
flyktingar som kommer från Syrien har tvingats satsa mer vilja,
drivkrafter och egna resurser för att rädda livet på sina barn och
sig själva än vad Annika Borg och jag någonsin har behövt
uppbåda. Jag tror, att en månad i eller strax utanför Syrien
skulle fördjupa Annika Borgs förståelse av själva ordet
självhjälp alldeles
utomordentligt mycket. Om
något är värt namnet självhjälp, så är det väl handlingen att
med risk för livet satsa all ork och alla tillgångar på att ta sig
från den plats där liv och framtid hotas till en plats där de
kanske kan finnas - om inte för egen del, så kanske för barnens?
Min
gamla kristendomslärare sa för längesen till oss, att alla
religioners kärna finns i en enda mening i Bersgpredikan. Den första
halvan av den meningen lyder så här: Du skall älska Herren din Gud
av allt ditt förstånd och allt ditt hjärta – och den halvan
gäller för de som tror. Den andra halva meningen gäller för alla
– utan undantag. För utan den finns ingen fred och inget samhälle
som kan bestå. Den säger:
OCH
DIN NÄSTA SÅSOM DIG SJÄLV!
Missade
du den halvan i din teologie doktorsutbildning, Annika?
Bodil
Carlsson
kursiverade
ord och meningar är citat ur AB:s kolumn i GP 2015 08 24
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar