söndag 3 november 2013

VÄNTAT OCH OVÄNTAT

Kanske medför Samain verkligen att man går över gränser och att oväntade saker dyker upp på förstubron och knackar på? Nu har jag för första gången sökt annat jobb, ställt ihop CV och jagat betyg. Jag som trodde att jag skulle hålla på till sisådär sextiåtta i det mest givande och tacksamma jobb jag kan föreställa mig. Men det är väl bara att erkänna sig besegrad. Jag kommer inte att orka med kortsiktigheten och kalleankasvenskan i den politiska toppstyrningen ens ett år till. Nästa gång jag hör ordet process spyr jag på föredragshållaren. Nästa gång jag hör bilindustrins löpande band prisas som modell för hur sjukvård skall organiseras, slänger jag kaffet på den entusiastiskt leende chefen. Varför sluta sitt yrkesliv så?
Dessutom är detta dagen då jag har spöat upp en hund med tillhygge. Det har aldrig heller hänt förr. Det fanns inget annat sätt att övertala en stor karelsk björnhundstik att återgå till skogen och älgjakten i stället för att ge sig på Lilltiken på en allmän väg. Gudskelov fanns en snöpinne som gick att rycka upp ur vägkanten och gudskelov var björnhundstiken inte lika människoaggressiv som tikaggressiv, för då hade jag förmodligen inte haft många fingrar kvar att sköta tangentbordet med. Måste ha gjort ordentligt ont att bli rappad rakt över ansiktet så hårt så många gånger, men det tog björnhundstiken med fattning. Hon lät sig inte provoceras. Det var inte mig hon ville åt. Hon gjorde bara taktisk reträtt och försökte komma åt Lilltiken ur bakhåll i stället.
Så på sitt sätt var det en mycket bra hund - för storskogen. En bra hund för storvilt. Vilken idiot släpper henne här?
Den sortens idiot som inte vet vad han har i snöret, som det brukar vara.

                                                           * * *


Colliestatistiken är också som den brukar vara. Titta på MH-spindlarna som faller ut, om man söker på det enda kriteriet utställd med cert och ni ser en slät cirkel. Gamla bestämmelser för cert eller nya, det gör ingen större skillnad. Ingenting sticker ut.




Titta på MH-spindlarna som kommer, om man söker på det enda kriteriet tävlad lägre klass! Alltså inga elitskyddshundar i händerna på tävlingsnördar. Här sticker grejer ut! 





Nyfikenhet sticker ut; leklust sticker ut. Kontakt med människa sticker ut en del, den också. Livsglädje sticker ut, kort sagt. Och hot? Visst. Litegrann. Lika mycket hot som en hundsjäl får visa i ett knepigt läge. Lika mycket hot som Lilltiken visade mot en övermäktig angripare idag: kontroll och enstaka avvärjande svarsgläfs, typ ”Jag kan, jag med! Ta mig inte för en stackare!” 

Bodil Carlsson 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar