torsdag 27 oktober 2011

BÄSTE PROFESSOR STRAIN... del 3)Vikten av vitt?

Bodil Carlsson till George Strain 17 oktober:


Sorry, glömde två viktiga saker.
Som jag har förstått det, fungerar allelerna på S locus genom att pigmentcellernas vandring begränsas, varigenom det skapas opigmenterade områden av kroppen/pälsen, som vid det typiska coliemönstret Irish spotting.
Det finns från 2006 en studie av cirka 2 500 brittiska border collies som tittar på förekomsten av medfödd dövhet och som visar större förekomst hos hundar som är merle, har blå iris eller ”överdrivet mycket vitt på huvudet”. Skall man tro att det ”överdrivna vita” är bara ännu en slumpmässig följd av merlegenen – det råkade bara bli så att ett stort antal pigmentceller med sina SINE och intakta svansar hamnade i huvudregionen?
Eller kan man misstänka att närvaron av ännu en gen, som kodar för icke-pigmentering, spelar in?

Den andra frågan är enkel. Jag skriver en blog om hundfrågor, däribland genetik, och är ansvarig utguvare för den – d v s jag försöker hålla den på samma nivå som tryckta tidskrifter. På sistone har jag skrivit några inlägg om merle. Bakgrunden är dels att den svenska kennelklubben nyligen har förklarar merle/merle som oönskad för alla raser. Dessutom har Jordbruksverket ifrågasatt om merle överhuvudtaget är en pälsfärg som är acceptabel ur djurskyddssynpunkt. Den nationella rasklubben för collie förbjuder merle/merle sedan mer än tjugo år tillbaka med motiveringen att risken för defekter hos avkomman är för stor, vilket klubben – som jag ser det – har rätt i.

Vi har nu omkring 17% merle collies i landet och även om ingen uppfödare såvitt jag vet motsätter sig förbudet mot merle/merle, är det tänkbart att uppfödare kan oroas av yttrandet från Jordbruksverket. Det kan bero på personlig okunnighet, men jag uppfattar att några viktiga frågor är obesvarade när det gäller vad merle-genen gör respektive inte gör. Om det är möjligt, skulle jag gärna publicera ett svar på frågorna – och om det enligt din åsikt inte är möjligt att svara ännu, därför att ingen vet tillräckligt om effekterna av merle, skulle jag gärna publicera det också. I original, givetvis, med en översättning. Skulle det vara all right?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar