söndag 29 april 2012

DÖDA POETERS SÄLLSKAP



Kvart över fem kom jag från jobbet i fredags med huvudet surrande som en bikupa efter arbetsveckan – nej, det handlar inte om jobbet, utan om ramarna som sätts för jobbet och om besluten som redan är fattade, av någon annan högre upp, alltid av någon annan och alltid högre upp, utan att det riktigt blir klart av vem. Eller hur. Eller varför.
Ute på parkeringsremsan väntade regnmoln och prydnadsträd. Och så var Housman där! Han kommer alltid utan förvarning vid den här tiden på året. Han borde ha annat för sig än att dyka upp vår efter vår för att starta samma gamla gräl, eftersom han har varit död i åttio år, men det stör honom inte. Poeter tystnar inte för sådana småsaker. Han tar ett djupt andetag och intonerar samma mening som alltid:

                " Loveliest of trees, the cherry..."

Och så är det igång igen. Hur kan karln bara påstå en sådan sak?


Skönheten på parkeringen är en prydnadsapel, men om några veckor – när de vilda körsbären står i vitt här omkring – vet jag att jag kommer att luta åt att han hade alldeles rätt, han Housman. Ett litet tag.
Resten av våren tillbringar jag i bråk med mannen. Till sist sätter jag streck i debatten: han har fel! Det ljuvligaste av alla träd följer det ena efter det andra, lönn och körsbär, apel och oxel och bok... ja, boken! Om något enda träd är det vackraste, så är det bok! Hur kan han bara missa den?
Annars har Housman helt rätt. Sjuttio år är för kort tid för att hinna se färdigt.


And since to look at things in bloom,
Ten short years more are little room,
I leave dull Dogdom to its blight.
A thousand years is not enough
To walk the woods with Collies (Rough)
Amid the shapes of sunlight...*






Bodil Carlsson



*Fritt efter A J Housman, A Shropshire Lad. Förkortad svensk version:
Bara tio år kvar tills jag troligen dör!
Nu måste jag hitta min sekatör!
Tio futtiga år till och sen är det slut?
Var fasen är kopplen? Nu, dogs, drar vi ut!



3 kommentarer:

  1. Tummen upp för detta upplägg! fast inte för det där med jobbet.. Dumma beslutsfattare.

    SvaraRadera
  2. karin Eriksson-Hjelm30 april 2012 kl. 07:53

    Den gillar jag bäst; den sista förkortade.
    En bra start på dagen: en kopp kaffe från personalrummet, igång med datorn, ja..nytt inlägg från collievänner. Kaffet och texten avnjutes tillsammans och så kolla lite andra hund-och hästsidor innan allting vaknar.

    Keep going!

    SvaraRadera
  3. Tack för uppmuntran, Karin&Carolin! Det behövdes... På sistone har det varit på håret att jag verkligen lämnade dull Dogdom åt sitt öde. Det finns gränser för hur mycket perspektivfel och tok en människa står ut med och att försöka följa svallvågorna veckorna efter Cruft´s var väldigt nära min gräns. Man behöver döda poeter och levande hundar för att komma ihåg vad som är på riktigt!

    SvaraRadera