tisdag 21 januari 2020

MAN MÅSTE PASSA SIG...


när man börjar skriva. Särskilt om hundar. Annars är det lätt hänt att det springer iväg!




Men innan det gör det - springer iväg – så vill jag berätta något för er. Hundarna var inte  det enda betydelsefulla innehållet i mitt liv. Det har funnits familj och ett jobb som jag älskade. Det har funnits berg och träd och skogar och årstider. Det har funnits böcker, som jag gärna hade velat skriva själv, om bara förmågan hade funnits. Och gamla rosor, förstås, sådana som har sina rötter i försvunna århundraden lika mycket som i jorden där jag bott. Jag har levt i fredstid. Jag har haft tak över huvudet. Så mycket mera kan man inte hoppas på; världen är full av människor, som får mindre.

Men ovanpå allt detta kom alltså ett gäng hundar. Hur bra kan man få ha det? Först lärde hundarna mig hur blind och döv jag hade gått omkring i min hundlöshet, utan en susning om allt som fanns i närheten – en grävling bosatt under livsmedelsbutiken i en storstad, älgar här, vildsvin där, ungar som gömmer sig i snåren och så alla var-här-nyss-katter. Sedan började hundarna leverera lektioner i det gamla däggdjursspråket, som människor också har behärskat en gång och fortfarande kan klara - när vi inte är så förtvivlat upptagna med alla dessa ord, som flödar emellan oss lika tidskrävande och uppmärksamhetsdödande som flödet på facebook. Jag blev mycket bättre på mitt jobb, när hundarna hade lärt mig att lyssna på det som sägs utan ord. Hur tror ni att man talar med en människa som är psykotisk eller chockad och vettskrämd och beredd att slå sig fri? Hur kommunicerar man med någon som man inte har en stavelse i något språk gemensam med? Hur fångar man upp laddningar av rädsla eller ursinne inuti någon annan? Inte är det med ord! Man talar med sin kroppshållning, med tempot i sina rörelser, man .talar genom hur man sträcker fram handen. Man talar med blicken. Man talar genom att lyssna.
Jag tror att vi alla kan det tysta språket som barn, antagligen jag också; men som de flesta av oss glömde jag bort det. Orden tog över. Hundarna blev min repetitionskurs. De påminner mig fortfarande varje dag om att det visserligen finns sidor av världen, som inte kan förstås utan ord; men det finns andra delar, som orden bara döljer.

Nu efter trettio år är jag övertygad om att hundars sociala intelligens är lika stor som vår. Om mina hundar någon gång säger, att en individ på två eller fyra ben är bäst att undvika, eller tvärtom kan vara sjuk eller skadad och i behov av närmare undersökning, så utgår jag från att de har rätt. De har haft rätt hittills.  Jag tror, att femtontusen gemensamma år har gjort hundar och människor lika varandra på vissa sätt. De hör oss som vi kan höra dem, när vi tar oss tiden att tystna; vi kommunicerar bättre  än två olika arter borde kunna göra. Själv är jag inte särskilt framstående på det området , men jag har haft chansen att titta på människor som var det; så vid det här laget är jag också övertygad om, att det rör sig om en lika medfödd och speciell begåvning som talangen att kunna plocka fram musik ur en trälåda med strängar eller att kunna trolla med ord. I gamla tider var djurbegåvningen nog viktigare för vår överlevnad än musikalitet och ordskicklighet . Folk på ställen som Wales (och Irland och lite längre fram i tiden Skottland) klarade sig utan Shakespeare och violiner, men de behövde sina hundar! I en walesisk lagbok från 1200-talet finns en bestämmelse om hur mycket en bra hund är värd. En  hund, sa lagen, som på morgonen leder ut sin flock till betet och på kvällen driver den hem igen, är värd en förmögenhet. Den som skadar eller dödar en sådan hund bötfälles värdet av flera stycken bra kor!
Åtta hundra år efter att den lagen fästes i skrift mötte jag en sådan hund på en gård i Wales. En liten oansenlig tik, tolv år, som var mycket vänlig mot främmande besökare. Varje morgon hämtade hon själv ut ut familjens kor – många fler än antalet som nämndes i den där lagen – och gick före dem ut på fälten. I kvällningen ledde hon dem hem igen och då gick hon sist. Hennes husbondfolk var stolta över henne. Förmodligen hade ingen talat med dem om vikten av  tippade öron.


Det fanns stunder bland kullarna och stenhusen och fårskiten i Wales då jag insåg, att jag gladeligen skulle ha bytt delar av mitt liv i Sverige mot den hundtraditionen. Men hus med mark visade sig vara svindyra och jobbet med att överföra en svensk legitimation krångligt – bortsett från att familjens lust att följa med på resan var begränsad - så det blev en pyttegård i Sverige och fem snälla tackor i stället under en alldeles för kort räcka år.. Vad hade hänt, om jag hade gjort slag i saken?
En del saker hade helt klart aldrig hänt. T ex hade jag inte suttit här med en replik till SKK:s VD i Dagens Juridik klar att skicka.*

Bodil Carlsson

*En annan person har förstahandsrätten till replik i Dagens Juridik. Tar tidningen in min replik också, kommer jag att länka till den härifrån. Publiceras den inte, kan ni läsa den här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar