lördag 14 november 2015

TVÄTTAT OCH KLART: FORTSÄTTNING FÖLJER

 Det här är en kommentar, inskickad till Collievänner för publicering. Serveras tvättad och klar på lördag morron av en enda anledning: den är tyvärr inte otypisk för hur diskussioner förs inom hundvärlden. Personangrepp, tillmälen, affektutbrott och den där lilla anstrykningen av hotfullhet  som brukar komma på slutet. Passa er bara för att säga något om vår ras, för då kommer något och tar er!
Oftast brukar det vara SKK. Någon gång i tidigare utbrott över collieuppfödning har det varit polisen. Jag har inte hört av någondera under de här åren  och det är litet oklart vilken av dem som avses just här i passusen om den gigantiska svallvågen. Jag har lite svårt att tänka mig SKK i rollen som tsunami, så kanske det är en massiv folklig resning av mopsägare?
I en bubblevärld är allt möjligt.

Innan vi fortsätter, fundera lite på det här. Ni ser att den inre redigeringsfunktionen hos den som skriver är alldeles avstängd. Vilka drivkrafter förmår skapa sådana stora affektladdningar och så litet innehåll förutom aggression?



Du kan inte vara på riktigt! Menar du att jag, ÅC och den intygsskrivande veterinären ska stå för förklaringsbördan? Så fungerar det inte ens inom svenskt rättsväsende. Där är det åklagaren som ska leda i bevis att den anklagade/åtalade är skyldig.
Här är det ni som är åklagare. Det är du, PS, PL och många fler haverister på pöbelgruppen. Ni får väl slå era "kloka" huvuden ihop och plocka fram bevisen då. Ring SKK, vetja! Ring hundägaren och ställ till med korsförhör. Ring ÅC och kräv honom på svar!
Ni befinner er i ett hav av lågvatten. Men pass upp, så att det inte kommer en gigantisk svallvåg och slukar er med hull och hår och för ut er till djuphavet för gott.
Vad PS beträffar, bör han sopa rent framför egen dörr innan han anklagar och förtalar människor./.../

(Här följde i originalmeddelandet ett stycke, där en av de omtalade personerna förses med tillnamnet Pöbelmästaren och där Anki Hagberg kommer med påståenden om lagbrott. Det är raderat).//
 
Sen noterar jag med viss förtjusning att du numera tillåter anonyma kommentarer! Jag förstår att du är desperat efter fler kommentarer. De lyser ju för det mesta med sin frånvaro här. Inte mycket lön för den oerhörda möda du lägger ner på att hitta texter som misskrediterar trubbnosar.
Nu fick du (tyvärr) en till kommentar. Det blir garanterat den sista från mig. Att kasta pärlor för svin är bara sååå tröttsamt.
SvaraRadera

Jag återkommer gärna till Anki Hagbergs uppmaningar i början av kommentaren. Jag tror att jag skall göra just det hon föreslår. När det gäller slutklämmen, beklagar jag om det gör henne sorgsen, men det förhåller sig så att under oktober månad - då inläggen om forskningsrapporterna på extremtrubbnosar vs hundens normala andningsvägar skrevs - hade bloggen drygt 8 000 besök. Om någon av läsarna, inte minst valpköpare, lärde sig något, så är det mödan värt att bli hotad med svallvågor. Det finns alldeles för många i den här världen, som inte vågar fråga och inte vågar berätta av rädsla för obehaget att bli påhoppad av sådana personer som den som skrev den här kommentaren.

Bodil Carlsson 



3 kommentarer:

  1. Jag har följt inläggen här utan att kommentera och jag blir hela tiden bara mer och mer förvånad. Jag blir alltså förvånad över responsen. För mig är det hela obegripligt! Varför avla på en defekt? Defekter är när djuren inte kan användas till det de från början är avsedda för. Hundar behöver ha en kropp som tillåter dem att snabbt kunna förflytta sig. De behöver andningskapacitet för att klara det. De behöver en päls som fungerar i det klimat de är avsedda att leva i. De behöver en hudkostym som är hel och slät, som kan hålla lagom temperatur och fuktighet och andas och kan skydda dem. De har rätt att kunna föda på naturlig väg.Listan kan bli lång. Idiotavel förekommer tyvärr bland allt som vi människor ger oss på. I naturen dör de som inte är funktionella, ut. En hund med nedsatt andningskapacitet blir inte långlivad.Många kanske tycker då, att våra hundar inte längre är vilda, men då kan man ju undra varför vi, människor, många , vill att de vi bryr oss om ska lida. Prestige? Pengar ? Någon häftig ytterlighet att visa upp? Förr visades defekta människor på cirkus. Det var väl inte OK, eller? Djur har rätt till bra funktionella kroppar, oavsett vilket djur vi pratar och de har rätt att slippa t.ex.nedärvda rädslor. En sådan här debatt borde inte behövas. Det borde vara helt självklart att eftersom vi tagit på oss ett ansvar, det är ingenting vi fått oss givet, det är något vi tagit, så innebär det ett stort ansvar.
    Tack för en intressant blogg

    Karin Eriksson-Hjelm

    SvaraRadera
  2. Ber att få kommentera ett olyckligt ordval i mitt inägg. Jag skrev "defekta människor",jag skrev för fort. Det jag menar är människor med någon missbildning,som syns, som förr faktiskt visades upp. Hur vidrigt som helst.

    Karin Eriksson-Hjelm

    SvaraRadera
  3. Det är lite svårt att förstå att något kan vara så svårt att förstå: genom att ta över och helt styra djurrasers fortplantning, så har vi tagit över ansvaret. Då får vi avla ansvarsfullt också. Varför går det inte att säga - "Herregud, så här kan det inte fortsätta! Vi har gått på tok för långt - vi måste ändra oss!"

    SvaraRadera