fredag 13 november 2015

ETT RENT HATISKT INLÄGG

Ursprungligt inlägg



den 12 november 16:48
Jag vill bara påpeka att mopsfienden nummer 1, Bodil Carlsson, psykiatriker från Jönköping, är medlem i denna grupp. Av någon outgrundlig anledning!
Är det verkligen admins åsikt att den som kastar mest skit på hela facebook på vår ras, utan att ens vara mopsägare skall vara med i denna slutna grupp? Det är rent hatiska inlägg hon har på bl.a bloggen "Collievänner".
Meddela om så är fallet så att jag, och kanske fler med mig, i sådana fall kan lämna gruppen.

                                        *    *    *

Inte är det varje dag jag river ner ett stort, hjärtligt skratt vid lunchbordet på jobbet, men idag var det den dagen.  Det var när jag berättade att jag hade blivit utkastad från en sluten facebook efter ett tungt vägande inlägg från en person, som utsett mig till mopsarnas fiende nummer 1 och som - i förbifarten - uppger mitt yrke och min påstådda bostadsort.  Jag vet inte vilket han finner mest misskrediterande, mitt jobb eller den hemort han tror är min; eller om han undrar över om det är mitt arbete eller de giftiga atmosfäriska dunsterna i staden som driver mig att skriva dessa rent hatiska inlägg på bloggen. Men nämner yrker och bostadsort gör han och man förmodar att någon bakomliggande tanke finns.
När vår gamle psykolog hade skrattat färdigt, blev han betänksam. Han ruskade på huvudet. "Menar du att det är en vuxen människa som skriver det där?" 
Vår gamle psykolog har en kompis som också är hundnörd. Han hade redan fått höra en del om trubbnosavel. Han tyckte inte om det han hade hört.

Vilka rent hatiska inlägg? frågar en annan medlem i facebookgruppen försiktigt. - Hon den där skriver ju om trubbnosar och andningsproblem på bloggen. Missade jag det hatiska? 
Någon annan frågar detsamma. Hon den där har ju inte skrivit något här i gruppen?
Två gånger om vägleder mopsarnas store vän hjälpsamt de vilseledda. Han nämner ingenting om några inlägg om andningsvägarnas anatomi hos hundar.  Han ödslar inte ord på några forskningsrapporter. Han går rakt på väsentligheterna. Han länkar till inlägget om domaren.
Vem är det som skriver? Vem är det som inte har ett ord att svara i sak, men hotar gruppens administratör med att lämna om han inte får som han vill? 
 Ja,  han är mopsuppfödare och medlem i rasklubben. Liksom domaren. Han har rentav fotat ett par av domarens valpkullar. Man förmodar ett vänskapligt förhållande. Dessutom är han - säger hans kennelhemsida -  aktiv föreningsmänniska i hundvärlden. Han är faktiskt  något så ansvarsfullt som SKK:s kennelkonsulent. 
Det tungt vägande inlägget på fb-gruppen kommer alltså från en tungt vägande man. Just en sådan man, som SKK föreslår skall hjälpa de hårt pressade djurskyddsinspektörerna genom att ta över länsstyrelsernas opartiska tillsyn av hunduppfödning.

Nu ber jag att få påminna den tungt vägande mannen om SKK:s Kennelfullmäktige 2011. Han var garanterat där - han hämtade nämligen ett av SKK:s förtjänsttecken. Om "våra rasers och hundars hälsa" sade då någon att


"denna fråga är viktig för i första hand våra hundars
och deras ägares skull, för att vi inte ska hamna i en situation där ras efter ras förbjuds p.g.a. ohälsa med tillhörande djurskydds-
och djurvälfärdsproblem."

Vet ni vem som levererade detta jättehatiska inlägg till de intet ont anande församlade uppfödarna?
Nils Erik Åhmansson, SKK:s dåvarande ordförande.  


Bodil Carlsson


12 kommentarer:

  1. Men du är ju hatisk och inne på en sida för vanliga hederliga Svenssons i ett enda syfte: att starta bråk. Lite fel forum för en vuxen kvinna som dig att vara i.

    SvaraRadera
  2. Det tragiska är att SKK som för många valpköpare setts som en garant för kvalité´och djurhälsa nu får sitt namn misskrediterat av uppfödare som bevisar att man ej behöver följa vare sig SKK:s riktlinjer eller regler. Det har hittills inte blivit någon konsekvens - förutom för de stackars hundar som fortsätter födas. Valpköpare som köper en mops " Mopsen är en frisk ras med få rasbundna sjukdomar" Det är rena lurendrejeriet.

    SvaraRadera
  3. Anonym och Unknown - det är inte farligt att skriva ut sitt namn. Anonym, din kommentar håller den nivå och det tonläge man kan förvänta sig. Personpåhopp är enklare än något annat och varför göra det svårt för sig med att tota ihop ett sakligt inlägg?Unknown gör ett skligt inlägg som många nog är beredda att instämma i. Men en gång till - det är inte farligt att våga stå för det man tycker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortfarande är du inte i balans att se ditt egna agerande - att läsa diverse blogginlägg de senaste tio åren där din person figurerar räcker gott till att skapa sig en bild av en kvinna som inte drar sig för något.

      Du har inget på ett forum för vanliga hundägare att göra när ditt enda incitament för att vara där är att få bråka. Lite maniskt i min värld att söka sig till just sådana sidor. Ensamheten kan ju driva folk till vilket umgänge som helst. Destruktivt i min värld när ens enda drivkraft är att få bråka.

      Radera
    2. Och fortfarande har du inte tillräckligt med civilkurage för att se ditt eget namn under det du skriver. Nivån är densamma. Personinriktade påståenden om mig (som du ju ärligt talat inte kan veta särskilt mycket om) är samma. Till de där vanliga hundmänniskorna som du berättar om är väl bara att säga sanningen: ja, så här är det. Den som skriver kommentarerna här anonymt är gissningsvis inte en vanlig hundmänniska, utan en av dem som tror att de har något att försvara. Det behövs inte mycket får att de skall känna sig trängda. Och när de gör det - ja, då låter de så här. Å andra sidan - det är inte farligt, bara lite tradigt.

      Radera
  4. Det blir bara allt tydligare att detta är en myndighetsfråga och inte för den intresseorganisation som SKK är.

    Landshövdingen i Skåne ska ha en stor eloge för att ha tagit sitt myndighetsansvar då SKKs egenkontroller bevisligen inte fungerar. Ibland undrar jag vad vi betalar för egentligen?!

    SvaraRadera
  5. Det ÄR en myndighetsfråga eftersom det är djurskyddslagen som styr. Det är vägen till andningsfriska avelsdjur som vi kan samarbeta om. SKK behöver ta sitt ansvar att domarna inte dömer fram djur med extrema utseenden som får betala livslångt med svårigheter att andas. Vi får se hur långt vi kommer. Jag är fortsatt ändå optimistisk. Är inte alls säker på att Hagberg är representativ för alla uppfödare.

    SvaraRadera
  6. Mopsfiender är väl de uppfödare som inte tar tills sig fakta och fortsätter att avla på hundar som har svårt att andas. Bodils artiklar är mycket väl underbyggda med hänvisning till källor och fakta. Har ingen aning vilken uppfödare som anklagar Bodil att kasta skit på rasen. Ingen jag vill ha något att göra med i alla fall.
    Skulle önska att SKK verkligen tog tag i detta och ställde rejäla krav på sund uppfödning, gäller alla raser.

    SvaraRadera
  7. Ja det är som man häpnar. Ingen får kritisera eller ha en åsikt om man inte äger en mops eller annan trubbnosras. Genast blir man en hatare av enskilda raser. När jag egentligen ratar dessa människor som inte har förståelse för sanningar och åsikter. Jag ser ju på nära håll hundar som lider. Jag ser ägare som gör allt för sina djur. Opererar för att hunden skall kunna andas. Min bror är ägare till två extremavlade shih tzu. Dom kan inte promenera en sommar dag utan att lägga sig ner och kämpa efter luft. Detta skrämmer folk. Min bror är inte van att ha hundar som beter sig så här, men de vill inte göra sig av med dessa för han är allergisk, men tål dessa hundar och deras barn vill så gärna ha hund. Det är fruktansvärt. Jag hoppas folk vaknar upp och det är väl detta folk gör nu. Extremavel måst avslutas !
    Vänligen Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och för er som reagerar - jag vet vem Pia är. Så för mig är hon inte anonym.

      Radera
    2. Får man kritisera om man äger trubbnos? Jag undrar.

      Radera
  8. Om definitionen "att bråka" är detsamma som att värna om hundars rätt att få andas normalt - då bråkar jag också! Det är beklämmande att det finns människor som försvarar det djurplågeri som deformerade andningsorgan innebär för hunden. Och för dess ägare.

    SvaraRadera