fredag 28 mars 2014

Om att gå vidare


På Alla hjärtans dag fick vår gamla tik, Collievänners omslagsflicka, somna in. Hon skulle blivit tolv år första april, men nu orkade inte längre kroppen med det som hennes huvud önskade.
Så nu har vi bara en hund här hemma. Det känns lite ovant efter sju år med två.

Ovant också för honom som blev kvar. Utan sin lektant och uppfostrare. Han var lite vilsen den första tiden, tycktes förvänta sig att se henne bakom varje krök längs vägarna de gått tillsammans sedan han kom hem till oss. Matlusten tröt för honom, konkurrensen om födan var borta och han verkade lite håglös.

Vi vet inte så mycket om hur hundar reagerar när någon försvinner. Vi ser beteenden som vi tolkar som vi vill. Vill vi se en hund som saknar sin flockmedlem, då ser vi det. Och vi kanske låser fast oss vid tanken att det är just saknaden som talar. Tanken att det kan vara något så trivialt som trist väder, lite för lite träning, smått äcklig mat etc, den kanske aldrig slår oss. Så var det för oss när vår tik fick lämna flocken, vilket början av detta inlägg visar.
Men vi ser en förändring nu, drygt en och en halv månad sedan han blev ensam. Vi ser en gladare hund, en hungrigare hund, en lyckligare hund än i slutet av februari.

 
Kanske hjälper hundkompisarna i byn till med vad vi människor gärna vill kalla rehabilitering, jag vet inte. Men han träffar åtminstone någon av dem ett par dagar i veckan. De är av andra raser, har andra sätt att leka men hur det nu än är, så har de kul när de träffas. Lite jakt, lite bufflande och svansar som viftar. De är glada hundar.

Vad han inte vet, som vi vet, att han ska få en ny sobel hem till sig. Vi vet inte när, men vi vet att den kommer. För har man sett två av samma ras tillsammans, då vill man nog inte ha färre än så.

Johan Nilsson

5 kommentarer:

  1. Nej, Johan, har man sett dem tillsammans då vill man inte ha färre än två...

    Bodil

    SvaraRadera
  2. Det stämmer precis. När vår 13åriga tikflicka,( för hon var alltid en flicka, liten ,nätt och pigg) lämnade oss, så lunkade han bara omkring eller låg med huvudet platt mot marken, unghunden. Nu , när den lilla vilda, Vilda, kommit, så är det som om solen kommit fram igen. Färre än två, går inte att ha.

    Karin E-H

    SvaraRadera
  3. Jag kan bara berätta om min Sudden och hans "sogearbete" då hans pappa gick över regnbågsbron. Varje gång vi hade varit borta och han hoppade ur bilen sprang han till Trazzels favoritplatser på tomten för att kolla om han låg där och bevakade omgivningarna som han alltid gjort, då jag öppnade ytterdörren samma sak, in i huset och kolla Trazzels favvoplats i soffan. Att se hans svans gå från glad viftande förväntanläge till bara hängande och en ledsen min, det gjorde såååå ont i mig också. INGEN ska försöka tala om för mig att hundar inte sörjer, nu har jag sett det så många gånger i mitt hundliv så det kan jag tala om med stor övertygelse att det gör dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker som du, Bettan. Hundar kan inte TÄNKA som vi - det är ingen slump att det är en människa som sitter vid min människouppfunna dator och läser inlägg om hundar, inte en hund som läser inlägg om människor. Men KÄNNA ungefär som vi - det kan dom! Vi har i botten, i de äldsta delarna, samma däggdjurshjärna: vi känner ungefär samma saker i ungefär samma situationer. Hur skulle vi annars kunna kommunicera med varandra, två skilda arter, så bra som vi ofta gör? Om det inte är sorg och ensamhetskänsla man ser hos en ensam kvarlämnad hund när en älskad flock/familjemedlem blir borta, då finns inte sorg eller ensamhetskänsla i världen.

      Bodil C

      Radera
    2. P S: Jo, jag har sett det samma som du. Lilltikens hjärtskärande söäkande på promenaderna förra sommaren. Och så en märklig sak som hände för flera år sedan. Vår gamle hane, flockens kungahjälte, min Rhys, hade redan varit borta i två-tre år. jag gick med de tre andra, som hade levt med honom i hela sina liv, på vägen där han ledde flocken på vår sista promenad tillsammans och jag tänkte på honom, på hur han saknades. Och så sa jag hans namn, tyst för mig själv: "Å, Rhys, Rhys..." och kom av mig. Tre colliehuvuden lyftes och började granska omgivningen, tre svansar vifta förväntansfullt i glädje... och så sänkte hundarna huvud och svans och såg ner. Och fortsatte gå. Kom de ihåg vem som hade det namnet? Hoppades de att han skulle dyka upp hos oss igen? Yes!
      Bodil C

      Radera