fredag 19 juni 2009

Less is more

Bevingade ord från funkisarkitekten Mies van der Rohe. Dessutom ord som kan ha en betydelse för mer än bara arkitektur, t ex hundavel. Låt mig förklara hur:
Collien har ett något omtvistat ursprung, men de flesta är överrens om att rasen har sitt ursprung i de vallhundar som fanns i Skottland en gång. Lite uppblandning med Borzoi och eventuellt Irländsk setter, för sobelfärgens skull, gav oss så småningom den collie vi ser idag.
Eller kanske inte…

Dagens collies har ofta betydligt mer päls än de skotska vallhundarna, Borzoien och Settern. Jag har ofta frågat mig själv varför?
Behöver en vallande hund mycket päls? Nej, den borde ha betydligt lättare att klara sådana uppgifter utan mycket päls. Om Borzoi- eller Settergenen slår igenom måste svaret bli detsamma:
En jakt/fågelhund vinner inget på att ha mycket päls.
Så varför har collien idag så mycket päls?
Nu måste vi nog blanda in den mänskliga faktorn och det mänskliga tyckandet om vad som är vackert eller inte.
Vid någon tidpunkt fattade en del uppfödare tycke för överpälsade collies. Uppfödare är inte sällan utställningsdomare och då fanns en spikrak väg att gå för att få fram collies med MYCKET päls. Om uppfödare av överpälsade collies premierade dylika på utställningar skulle bollen snart vara i rullning. Modet för dagen blev – Ju mer päls, desto bättre.
Hundens funktion kom i skymundan.
Vid samma tidpunkt blev colliens utseende viktigare än att den utan problem skulle kunna utföra det arbete som den ursprungligen avlats för.
Detta måste vara en brytpunkt för rasens utveckling.

Idag regerar i utställningsringarna en collie som är tämligen liten och mycket väl påpälsad. Ju fler som premierar denna typ, desto vanligare blir den.
Egentligen borde en arbetande hund ha betydligt mindre päls än dessa utställningsvinnare. Mindre päls ger större rörelsefrihet, vilket hunden säkert är tacksam för. Less coat – more dog!

Jag tillhör dem som föredrar funktion framför utseende, precis som funktionalisterna en gång. Kanske är jag en traditionalist på mitt sätt. I så fall är jag stolt över det! :-)

/Johan N.

2 kommentarer:

  1. Irland- Inte Skottland Johan! Förövrigt håller jag med....
    De där små sk. collies med enorma pälsar är inga collies ....enligt mig!

    SvaraRadera