fredag 9 februari 2018

PROVOKATIONEN Del 17)


Vem mjölkar anabaptisternas kor? eller Minnen som biter sig fast

De kommer från 1500-talets Europa, båda två, så olika på ett sätt och så lika på andra. På den tiden kallades de för anabaptister – ett ord som bokstavligen betyder ”omdöpare”. Nu kallar vi dem för Amish och för hutteriter och ser dem som mycket speciella, men fredliga, troende själar. Det var inte alltid på det viset. Det finns numera flest anabaptister i USA, eftersom det var dit de tog sig efter att ha blivit avrättade, fängslade, ihjälslagna och förföljda i sina hemländer, som var de tysktalande delarna av Europa. Några kom över tidigt, redan på 1600-talet, andra flydde först till Östeuropa och kom till USA först på 1800-talet. Från början kom de från södra Tyrolen och från Schweiz. Vad hade de gjort för ont för att råka så illa ut?
De var sammansvetsat organiserade kristna, som inte erkände statens rätt att lägga sig i religiös tro. En del av dem ville inte bara råda över sig själva, de ville gå tillbaka till den första kristna kyrkans ideal: egendomsgemenskap och sammanhållning. Att tro var en personlig sak, ett eget val, som bara en vuxen kunde göra och sedan stå fast vid: därför godkändes inte barndop. Alla som blivit döpta som spädbarn måste döpas om i vuxen ålder. Värst var kanske, att de vägrade gå med på att låta sig rekryteras till statligt våld – de ansåg att ingen överhet hade rätt att kräva militärtjänstgöring. De ansåg rentav, att ingen överhet hade rätt att kräva någon form av tjänstgöring alls och en del av dem drog sig inte för att säga rentut, att alla var jämlika inför Vår Herre.
Inget av detta föll de framväxande centralstaterna på läppen. Det smakade inte bara kätteri, det smakade bondeuppror, och det hade man haft gott om redan. Katolska likaväl som protestantiska kungar ville se en följsam, strikt organiserad kyrka och fogliga, strikt organiserade undersåtar utan alltför mycket egna påfund och lojaliteter. Så även om furstehusen slogs med varandra, var de hjärtligt överens om en sak.  Anabaptisterna skulle bort!
Chansen kom i Münster 1535. Från den staden hade en katolsk biskop hastigt avvikit två år tidigare, när ett växande antal radikala anabaptister tog sig dit och tog över och startade sitt alldeles egna himmelska kungadöme på jorden i väntan på Jesu snara återkomst. Det gick som det brukar i sekternas värld. Jesus kom inte, men det gjorde en gemensam katolsk/protestantisk armé under befäl av biskopen, som belägrade staden under ett år och lät folk svälta bäst de ville därinne. Till sist bröt de igenom murarna och massakrerade anabaptister. Ledarna torterades till döds framför biskopens belåtna ögon och kropparna hissades upp i stålkorgar i ett kyrktorn, där de låg kvar i i femtio år.
Burarna hänger  fortfarande från St. Lambertkyrkans torn, numera som turistattraktion och sedan länge utan skeletten, men anabaptisterna skingrades. De flesta försvann i tidens strömmar – höll sig undan och blev som andra igen. Andra flydde och upprätthöll sin identitet över generationerna.  Några gör fortfarande det – på landsbygden i USA. De lever för sig själva.  Man kan föreställa sig, att traditionen att hålla sig på sin kant sitter djupt i deras traditioner. Vissa minnen biter sig fast.



  Skyddar nog inte mot asthma, men mot en hel del annat, bara genom att finnas till och vara vacker och glad.



Så där har ni bakgrunden till dagens Amish och hutteriter. Och varför i hela fridens namn dyker de upp i en serie om allergier?
Jo, det är så här. Hutteriter och Amish-folk är lika på många sätt. De kommer från närliggande delar av den europeiska kontinenten, så det finns ingen anledning att tro att de genetiskt är särskilt olika. De gifter sig inom sin respektive grupp, så det har inte kommit in särskilt mycket nytt DNA på några hundra år. De bär sina traditionella kläder, de vidhåller sin religiösa övertygelse och håller ihop sinsemellan med begränsade kontakter utåt. De slutar skolan tidigt och har ofta många barn, som ammas länge. Barnen vaccineras, för ingenting i Bibeln förbjuder vaccinationer och anabaptister är inte vetenskapsfientliga, bara djupt troende. Båda grupperna bor på landet och har jordbruk med mjölkproduktion. De äter i stort sett samma sorts mat, de har ungefär samma låga andel barnfetma, vilket troligen betyder att deras ungar vistas mycket utomhus. De får absolut inte röka och de får inte heller ha sällskapsdjur inomhus.  Men trots alla dessa likheter...
... har de båda grupperna var sin mycket olika allergifrekvens. Hutteriterna är nästan lika illa ute som andra amerikaner, när det gäller asthma och atopi. Amish-folket ligger mycket, mycket bättre till.

Hur kan det hänga ihop, när de är så lika? Den frågan ställde sig en specialist i allergiska sjukdomar efter att ha arbetat bland anabaptisterna ett antal år. 2012 skrev han en artikel om saken. Hutteriterna hade en asthmafrekvens bland sina barn på 21%. Amishbarnen låg på 5%. En hel tredjedel av hutteriternas barn reagerade med allergiska symptom på katter, hundar, mögel och annat vanligt. Men av Amish-barnen var det bara i 7%! Hutteriterna har bekymmer fyra gånger så ofta.  Det är  faktiskt uppseendeväckande. (Innan ni drar efter andan – befolkningen i USA i stort, många av dem stadsbor, visar någon form av allergiska symptom i 45%.)
Allergispecialisten rev sig i huvudet och kontaktade universiteten i Iowa och Chicago. Intresset blev stort, för kanske fanns här någonstans bakom ett hörn ett svar på en fråga som många ställt sig de senaste femtio åren. Varför så många allergiker nuförtiden? Man visste redan, att barn på landet där det finns kor har färre allergier än barn i städer, och man hade kommit fram till ”hygienhypotesen” - för rent, för lite bakterier, för lite infektionssjukdomar, en ny modern livsstil – men man visst inte exakt vad som åstadkom den skillnaden. Här bodde ju båda grupperna på landet och höll på med kor! Här fanns kanske en chans att upptäcka något väsentligt.
Forskarna från universiteten ryckte ut med sin utrustning. De tog dammprover från Amish-hem och de tog dammprover från hutterithem och så åkte de tillbaka till sina laboratoriemöss. En omgång möss sprejades i nosen med damm från hutterithemmen, en annan med damm från amishhushållen. Sedan utsatte man mössen för ett ämne som är bra på att utlösa asthma. Det lyckades med hutteritmössen, som fick svår asthma. Men det lyckades inte med amishmössen, för de fick ingen asthma alls. Någonting i dammet från amishfolkets hem skyddade mot asthma!

Så vilken är skillnaden mellan amish och hutterit? En enda stor skillnad finns. Hutteriterna upprätthåller den gamla livsstilen på så sätt, att de organiserar sitt mjölkjordbruk i stora kooperativa enheter. Men i övrigt är de inte gammaldags alls i sitt jobb. De driver  industriliknande mjölkproduktionsanläggningar, där kostallarna ligger på avstånd från hemmen och där bara män arbetar. Männen tar bilen, eller går, till jobbet, precis som de skulle göra till en annan fabrik. Kvinnor och barn uppehåller sig inte där.
Amish-folket lever på små, enskilda familjegårdar, som brukas som för hundra år sedan. Ladugården ligger intill boningshuset och alla i familjen hjälper till. De går mellan hus och lagård. I vilket hem finns det rester av bakterier från hud och tarm hos ko? Vem kommer in med ko på händer och kläder och lyfter upp minstingen?

Den här upptäckten kan verka obetydlig. Men för min del är det det bästa stöd för hygienhypotesen jag har sett – och det ojämförligt vackraste exemplet på vad som ryms i ordet ”livsstil”, när man skall förklara skillnader i sjukdomsfrekvenser. På gårdarna där jag vistades som barn levde man ungefär som Amish-folket gör idag. Vet ni hur det går till, när man mjölkar för hand? Man sitter ner på en låg hemsnickrad träpall, man lutar pannan mot kons ljumske, man stryker med handen över juvret för att kon skall slappna av och släppa ner mjölken. Om juvret har stänk av lera och kobajs, så torkar man av med en torr mjuk trasa. Sedan använder man händerna för att få ut mjölken. Obehandskade händer med korta naglar, rentvättade men nakna. Mycket direktkontakt, om man säger så.
 På den tiden var det där mestadels kvinnornas jobb. Spelar det någon roll? Mycket troligt gör det det. Vi vet idag att moderkakan innehåller immunaktiva celler, som känner av det som den gravida kvinnan träffar på och som vidarebefordrar informationen till fostret. Kom ihåg: även immunförsvarets minnen biter sig fast.
Så jag har skickat ett mejl till ett av Amish-folkets kontaktcentra och frågat: vem mjölkar korna hos er? Vi får se, om de mejlar tillbaka. De är inte överdrivet förtjusta i moderniteter.


Bodil Carlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar