måndag 25 april 2011

DAYS OF MIRACLES&WONDERS

Fin gammal låt av Paul Simon. "These are the days of miracles and wonders, this here is a long distance call..."

Tittat in på Jemima Harrisons blogg idag? Gör det! Påskhelgens sista kväll blev riktigt bra. Vem skulle ni gissa mailar ett nyhetsbrev med raderna

"Dog shows and breeding of pedigree dogs are correctly criticized for promoting breed type exaggerations constituting risks and hazards for the health and soundness of individuals as well as entire breeds"
- ?

Och vem skulle illustrera med bilder på alltmer extrema boxer- och chowhuvuden (och den obligatoriska arma basseten) med kommentaren "Snygg....överdriven...grotesk"?
Det är inte Jemima, inte RSPCA och inte djurrättsaktivistorganisationerna. Det är FCI med en text från svenska SKK som bakgrund!
This is a long distance call - från oss vanliga hundägare, från veterinärer och från genetiker- och äntligen verkar någon lyfta på luren därborta i andra ändan!

Bodil Carlsson

26 kommentarer:

  1. HEJ!

    Det är bara att hoppas att fler och fler vaknar och att det tas krafttag mot denna alltmer extrema avel.Tror många "högt uppsatta" inom olika kennelklubbar börjat få upp ögonen för att vindarna vänt!

    På tal om extermavel så är det ju inte riktigt lika illa inom collievärlden anser jag men en del saker förutom mentaliteten gör mig ledsen.
    Satt just och tittade på några hemsidor med europeiska utställningsvinnare i vår ras och jag undrar bara
    -var är det milda uttrycket?
    -var är paralelliteten i huvudet?
    -var finns det mjuka kilformade huvudet?
    -var finns de mandelformade ögonen?
    Dagens utställningcollies som vinner i europa är ofta

    -snipiga i nospartiet!
    -har dålig kilform på sitt huvud istället är de alltför breda i bakskallarna!
    -har felaktigt placerat stop vilket gör att paralelliteten är fullständigt borta!
    -har små söta ögon!
    Allt detta gör att de gudbevars är söta som socker, men herregud var i rasstandarden står det att en collie ska vara söt?????? En collie ska vara vacker inte söt!!
    Tack och lov är det inte lika illa överallt och ff.a.inte här i Sverige!

    Tjingeling Bettan

    SvaraRadera
  2. Hej Bettan!
    Har lite svårt att greppa vad du beskriver. Skulle du kunna skicka länkar till sidorna du har tittat på, så kan vi lägga ut dem? Det blir förhoppningsvis lättare att förstå vad du menar - t ex detta med parallelliteten i huvudets form. Försöker tänka mig detta, men ingen tydlig "inre bild" dyker upp...

    SvaraRadera
  3. Så typiskt att du inte vet vad paralleliteten är och förmodligen då inte bakåtsluttande skalle heller.
    Men skarpa åsikter om anatomi och dess betydelselöshet finns. Nu är väl inte skallens form avgörande för hur hunden funkar (förutom trånga käkar )men det är avgörande för en rastypisk Collie, vilket en uppfödare här reagerar på.
    Ni som är så lyckligt lottade i Collieklubben med utmärkta illustrerade rasbeskrivningar som är skrivna av de kunnigaste colliemänniskorna.
    Läs och begrunda. Anatomin som är så viktig för en hunds välbefinnande.
    Snackar alltså collie.

    Taina

    SvaraRadera
  4. Taina: Bara för att man inte förstår benämningen på anatomin så betyder det inte att man automatiskt inte vet hur en rastypisk collie ska se ut eller kan säga bu eller bä om anatomin. Du kan se att en basset har ohälsosamt mycket skinn utan att veta att det kallas rastypiskt "furnishing". Eller veta ordet vippöron för att inse att de har ingen somhelst funktion för hunden.

    Det du talar om är att vissa kritiserar behovet av vissa anatomiska, rastypiska drag som, precis som paralelliteten, inte egentligen har någon funktion som du säger. En funktionell anatomi är alltid nödvändigt, det är detalj-plockeriet med vinklar hit och cm dit och exteriöra småsaker som gör folk irriterade. För att vi vet att vi inte har råd med det i långa vändan och att många bra hundar utesluts ur genpoolen för något så löjligt som stopets form eller hundens färg eller öronställning eller......

    SvaraRadera
  5. Hej Taina!
    Normal anatomi är sannerligen A och O för en hunds välbefinnande. Det är ju precis det som FCI:s nyhetsbrev tar upp, så då antar jag att du är mycket glad över deras formulering och precis som jag tycker att det var hög tid?

    Annars tillåter jag mig faktiskt att en liten aning betvivla att just parallellit i vissa av huvudets linjer är det mest avgörande för hundens välbefinnande.
    Vet du vad jag tror? Att sådana saker - har varit av mycket stor betydelse för vissa hunduppfödares välbefinnande under alldeles för lång tid.
    Om nu Bettan kunde hänvisa oss till några sidor attlänka till, så kan ju du och jag och alla vi andra se den där parallelliteten - eller avsaknaden av den, alltefter rådande modetolkning - och så kan vi ta en diskussion.
    Skulle inte det vara en bra idé?

    SvaraRadera
  6. Jag vill prata om collie och inte om missfoster som raser som släpar runt på en massa skinn, hud eller annat som gör att livskvaliten inte finns.
    Jag går i dagsläget viltspår med två av mina shelties och det är så otroligt roligt. Det innebär att jag inte köper "försvar" som att en basset eller en blodhund skall ha öron och annat överflöd av hud som skall täppa till onödiga syn, luktintryck...
    Men, ni är inte heller opåverkade av hur raser skall se ut enligt er.
    Ni bortser från öronansättning, ögonens placering, storlek och den typiska pälsen.
    Ni är inte så noga med vinklar hit och dit, som är så viktigt för en sund hund.
    Men vad vill ni ha?
    Förmodligen så finns det uppfödare som struntar i om avelshunden har "bläää utställningsmeriter" men har arbets, bruks eller vad ni nu föredrar för meriter.

    Men även om man prioriterar "arbetsmeriter" som uppfödare så har man säkert någon åsikt om hur man vill att collien skall se ut.
    En överpälsad, rundskallad, kortnosad collie med microögon och 10-14 öron är väl inte er favorit?

    Taina

    SvaraRadera
  7. Taina, jag blir verkligen glad av din kompromisslösa inställning till utställningsuppfödarnas produkter! Höra av dig till FCI, som säkert skulle uppskatta uppfödarstöd i sin kamp mot groteska "missfoster"... som man skulle skratta åt, om det inte satt en levande hund instoppad i sorgligheten.

    Sedan håller jag helt och hållet med dig. Det är vansinnigt roligt att spåra, eller göra annat riktigt jobb, med sin hund och det är då man börjar förstå vad som menas med funktionell anatomi - du vet, den som är till hjälp för hunden, inte till hinder!
    Jag tror inte att de som prioriterar och de som premierar överpälsade mikroögon spårar så mycket i terräng. Jag tror att då skulle de rätt snart ändra inställning till jättepälsarna.
    Vad tror du?

    SvaraRadera
  8. Men du, läs om vad jag skrev igen: "vissa kritiserar behovet av vissa anatomiska, rastypiska drag som, precis som paralelliteten, inte egentligen har någon funktion som du säger. En funktionell anatomi är alltid nödvändigt, det är detalj-plockeriet med vinklar hit och cm dit och exteriöra småsaker som gör folk irriterade."

    Vinklar kan vara viktiga och sluta tro att bara du värnar om en sund anatomi bara för att du vill ha en rastypisk hund. Mitt exempel på bassets var för att vara tydlig. Men vi kan prata collie som är lika uppenbart om du vill:
    http://www.flickr.com/photos/thekennelclub/5532080697/

    Hur var det nu? Små stripiga ögon ger en högre risk för defekter i ögat. Att parallelliteten är borta kan man ju diskutera om det är dåligt eller inte. Vilka effekter på hälsa eller funktionalitet kan de ha?

    Ha lite perspektiv va; bara för att man inte värnar om vippöron och onödiga vinklar så betyder det plötsligt inte att man premierar sjuka/icke-funktionella djur. Och bara för att man inte kan ord som parallellitet så betyder det inte att kritik mot rasers utseende är obefogat.

    SvaraRadera
  9. Det finns en ras som passar er förträffligt:-)
    Bordercollie som är en riktig arbetsmaskin och där "utställningmeriter" är av absolut underordnad eller icke betydelse.
    Där bryr man sig inte om hängöron eller annat "trams"...
    Varför hålla på att tjaffsa om collie när ni inte bryr er om att en collie skall se ut som standarden beskriver?
    Och vadå onödiga vinklar???

    Taina

    SvaraRadera
  10. Taina, tror du att du med tiden skulle kunna komma att svara på saker som vi säger i st f att orera hej vilt om saker som vi inte har sagt?
    Det kan kanske kännas ovant till att börja med, men i längden blir samtalet mera givande. Pröva! :-)))
    Och välkommen tillbaka med första försöket!

    Med begrepp som "parallellitet" och "symmetri" kan ett antal delar av däggdjurskroppen beskrivas. Planritningen är i grunden symmetrisk, placering av vissa organ symmetriska (ögon, njurar, hjärnhalvor m m) och många tänkta linjer kan beskrivas med uttrycket "parallellitet". T ex brukar ryggradslinjen hos fyrfota djur vara någorlunda parallell med markytan (utom hos en tysk brukshundsras, där jordskorpan antingen alltid har fel lutning i förhållande till hunden eller något annat sensationellt har inträffat). Främre benparets linjer visar paralellitet occh detsamma gäller bakbenen. Ögonen är symmetriska, medann blickriktningen visar en fantastisk automatiserad parallellitet- etc, etc. En tänkt linje genom hörntänder i båda nedre käkhalvorna visar parallellitet och samma sak gäller motsvarande tänder i överkäkens symmetriska halvor. Allt det där har den taffliga evolutionen åstadkommit alldeles utan en 1800-talsstandard att gå efter och utan matadoravel heller. Varenda en av dessa "parallelliteter" är höggradigt funktionell: utan den skulle syn, bett och rörelser ryka åt pipan.

    Du frågar om det inte är typiskt att just jag inte vet vad just du avser med "parallellitet". Jag skulle väl tro att du med det order avser att en tänkt linje längs nosryggen ska löpa parallell med en tänkt linje längs pannan, när hunden ses i profil?
    Tanja, förlåt - men är det inte rätt typiskt? Av alla de tänkbara parallelliteterna i hundens kropp drar du fram den som inte betyder något för funktionen och som enbart har etstetiskt - eller om vi ska vara ärliga - tävlingsmässigt intresse?
    Vad kan du om alla de andra?

    SvaraRadera
  11. Problemet är ju att rasstandarden inte är värd papperet den skrevs på. Uppfödare och domare tolkar den efter behag och därför har rasen också förändrats ganska rejält under årens lopp.
    Som sagt, modet svänger...

    SvaraRadera
  12. På tal om rasstandard. Hur kan denna hund vinna "Best of Breed" på Crufts?? Vacker? Söt? Collie?
    http://www.flickr.com/photos/thekennelclub/5532080697/

    SvaraRadera
  13. Med tanke på eksteriöret till en Collie så pröv att få tag på/lån Mia Ejerstads bok "The Collie Standard" - den är kanonbra

    Elisabeth

    SvaraRadera
  14. Boddil, jag vill prata om collie eller hellre om sheltie:-)
    Och jo jag kan nog ganska mycket om övrig anatomi också.
    En borzoi skall och har en osymetrisk linje i huvudet. Det är typiskt för just den rasen. En pointer har också detta.
    Collie och sheltie har parallela linjer som inte möts.
    Varg och andra vilda hunddjur har paralella linjer i huvudet, och snedställda små "söta" ögon....
    Sheltie kan och får nedslag på jättepälsar som inte är önskvärda.
    Hur som helst så står vi förmodligen mycket långt ifrån varandra då jag inte vill ha otypiska hundar hemma. Jag står inte ut med "fula" hundar. Jag står heller inte ut med dålig mentalitet eller osunda hundar.
    En välbyggd, rastypisk, sund och trevlig hund är vad jag vill ha.
    Man har ett ansvar som uppfödare. Man sorterar och granskar stamtavlor i det oändliga och det är så få som blir "godkända". Vad som är godkänt av en viss uppfödare är det som skiljer oss åt.

    Taina

    SvaraRadera
  15. Men Taina, om det är collie eller sheltie du vill prata om, så hjärtligt välkommen!

    Tyvärr är det ju inte så ofta det du gör. I ett inlägg väljer du ut något som du hoppar på - den här gången uttrycket "parallellitet". Många läsare kanske hade önskat få det specificerat av Bettan, som tog upp de vinnande kontinentala och engelska hundarnas förändrade utseende.
    Det säger du ingenting om. Den modefixerade tolkningen av rasens standard säger du ingenting om. Som vanligt föredrar du att byta ämne.

    Du hoppar på mig, när jag ber Bettan specificera, för att markera att eftersom jag inte känner till ett speciellt uttryck, saknar jag kvalifikationer för att ö h t säga något - om en hundras som jag levt ihop med i bortåt 25 år. Vilka hundägare/valpköpare anser du har kvalifikationer för att få säga något om sin hundras utan att bli uppmanade att byta till något annat?


    Det är på den punkten du och jag har väldigt olika åsikter, Taina. Fortsättningsvis - vill du kommentera på den här bloggen, försök att svara på det som sägs här!

    SvaraRadera
  16. "Varför hålla på att tjaffsa om collie när ni inte bryr er om att en collie skall se ut som standarden beskriver?"

    Jag skulle önska att det gick men eftersom en stor del av hundvärlden har en önskan om en rastypisk collie/sheltie/basset hound/mops etc. trots att det är en genetisk dödsfälla så är det svårt att sluta "tjafsa". Vi skiter fullständigt i om hundarna är "fula" så vackert som du uttrycker det, det viktigaste är hälsan och mentaliteten. Och du kan fortsätta prata om dina spårande shelties men ärligt, det finns också en bunt av hundar, inte bara i våran ras, som mår riktigt uselt för att de råkade dra en rejäl nitlott i slumpens spel som heter avel. Den avel som bedrivs för shetland sheepdog och collie idag är lika vårdslös som andra, sjukare raser dock ligger skillnaden i att vi har antagligen ett friskare material från grunden att arbeta med och att exteriöra överdrifter är inte alltför vanliga. Då tar det mycket längre tid att nå ruinens brant. Däremot med graden av inavel, avel på sjuka och defekta djur så är det uppenbart att det går åt pipsvängen så att säga..

    Varför SKA en borzoi ha en osymmetrisk huvudlinje och sheltien istället SKA ha parallella linjer? Ge mig en funktion istället för att säga "det är så". Dessa linjer och vinklar går under kategorin "onödiga vinklar" eftersom de inte uppfyller funktion förutom att de faller under kategorin "rastypisk". Jag börjar bli redigt trött på att svaret "därför" kommer från rastyp-entusiaster istället för en riktig och faktamässig korrekt förklaring. Ge mig en förklaring som inte speglar sig i estetiska värderingar så accepterar jag det!

    Snedställda små söta ögon har vargen? http://harvestmoonlake.webs.com/I_See_You__Wolf_Eyes__800x323.jpg
    Tycker inte jag. De har väldigt stora, öppna vackra ögon. Inget jag skulle alls kunna kalla söta och små! Och absolut inget som kan matchas med collie crufts vinnaren 2011 som jag la upp tidigare..

    SvaraRadera
  17. För övrigt på kommentaren: "Man sorterar och granskar stamtavlor i det oändliga och det är så få som blir "godkända""

    Ser inte du ett problem med det? Ex. att du och jag har en ras som slöts på 50 talet och sedan dess har vi bara samma blod om och om igen i våra shelties. Ingent nytt blod på 60 år och generationstiden på hundarna ligger på 2-3 år. Ganska många hundar som hinner föröka sig på liten tid. Alla shelties är släkt med varandra och inaveln kan ju enbart öka. Sedan måste man börja sortera bort de hundar som inte passar standarden *samtidigt* som man sorterar för friska djur mentalt och kroppsligt. Du ser alltså inget problem med att inavla i all oändlighet och samtidigt vara petnoga med exteriör vilket utesluter otroligt många hundar från genpoolen? Eftersom så "få" blir godkända. Det är alltså inte bättre att ta med ett par "fula" hundar i aveln för att utöka avelsutbudet och minska inavelsgraden?

    SvaraRadera
  18. Nu är det så fiffigt att SKK har en webtjänst där man kan "provpara" och kolla inavelsgraden.

    Om man är hård i sitt omdöme om colliens anatomi då tror jag kanske att man har läst de förträffliga rasstandarden som collien är begåvade med. Har man ett specialintresse av hur rasen skall se ut då har man väl noga studerat hur standarden är beskriven och då hittar man inte någon Cruftscollie.

    Det finns flera sheltieuppfödare som med jämna mellanrum letar och tar in något så när obesläktat blod till Sverige.
    Ibland blir det en vinstlott men inte alltid.

    Jag vet inte om det är så många sheltieuppfödare som blir irriterade över detaljplockeriet?

    Jag vet inte om jag har ansvar för andras avel och skall ta åt mig över extrema, osunda, inavlade hundar?

    Om man inte har ett önskemål över hur en ras skall se ut så "försvinner" det som är typiskt för just den rasen.
    Om inte "min" ras ser ut som jag läser och tolkar standarden då vet jag inte om jag vill ha just en sheltie.

    Afrikanska byhundar är väl vad det blir om hundarna får sköta sin avel själv?

    Nu fortsätter jag att prata om att jag skall ut i skogen med jyckarna och på lördag så är det valpkurs och på söndag så är det en inoffare där jag skall träna valpen och jag har dessutom anmält till en ny spårkurs:-)

    SKK har en tydlig riktlinje över hur viktigt det är med rastypiska hundar. De lägger också ner energi på hälsa och mentalitet.

    Ni motarbetar SKK tycker jag.

    Taina

    SvaraRadera
  19. Inte alls Taina, om du har läst avelspolicyn så står det SKK ska "Verka för att minska antalet avelsrestriktioner, som inte är relaterade till hundrasernas sundhet men begränsar möjligheterna till ett effektivt utnyttjande av befintliga hundmaterial; vid behov ta bort avelshinder mellan rasvarianter/raser, vilka bygger på olikheter i enskilda genpar till exempel *färg, hårlag och storlek.*"

    Det är uppfödare som envisas med rastypiskhet till varje pris som motarbetar SKK. Jag har talat med SKK's avelsråd och ansvariga för avelsfrågor samt varit på genetik konferensen de var med och anordnade. De har uttryckligen sagt till mig att de verkar för att bredda avelsbasen, ÄVEN i de raser som är numerärt många. Att försöka ta bort hinder som fel färg, storlek, öronansättning, onödiga vinklar etc. för att kunna bredda avelsbasen är något de arbetar för.

    Att det finns avelsdata som berättar för en att inavelsgraden är 0 betyder bara att parningen är på 6 generationer obesläktad. Sedan kan hanen du valt lika gärna vara sin egna far utan att det gör någon skillnad, avelsdata beräknar inte den inavelsgraden som inte berörs av valpen.

    En sheltie är en sheltie oavsett färg, vippöron och onödiga vinklar. Mentaliteten, tillgängliheten och det underbara med en sheltie försvinner inte för att man tänjer på saker som varken har funktion eller är viktiga för hälsan. Det är bara uppfödare som fått för sig att det är "fult" och därför fel. Men visst, det är väl minsann etiskt att avla på vackra hundar trots att det tömmer den genetiska variationen och är långsiktigt ohållbart.

    SvaraRadera
  20. BRAVO, Dijana!!! RIGHT ON! En sheltie är en sheltie oavsett... tycker vi insidesbedömare.

    En sheltie var min första hund - en väldigt fuuuul hund också, fick vi påskrivet från de sakkunniga utsidesbedömarna. Allt det där med mentaliteten, tillgängligheten, ansvarandet för familjens barn och djur, intelligensen i det lilla huvudet och den vänliga vackra blicken ur gudskelov normalstora ögon - allt det underbara med en sheltie, som du så bra säger - har jag i gott minne. Fortsatte av bara farten med förälskelsen i de brittiska vallhundsraserna, som ju har mycket av detta gemensamt. Fortfarande förälskad efter 25 långa år och fortfarande med förhoppningen att OM det nu finns ett liv efter detta, så ska jag vakna till där i mörkret och få se åtminstone en av mina hundar som har gått före. Med såna hundar finns ingen ensamhet.

    Men du! Innan jag hinner dit - vad sägs om en liten tur till Shetlandsöarna för att se vad de har kvar av den äkta rasen? :-)
    Fundera på saken - jag har gjort det länge. Om bara några år är jag för gammal för att motionera runt de stora varianterna och ja, jag har tänkt att en liten tripp northwestwards just to see...

    SvaraRadera
  21. När är en sheltie inte en sheltie? Om man släpper på utseendekrav så undrar jag när er gräns är nådd?
    En sheltie är för mig den bästa hunden som finns med otroligt mycket fördelar. Lättlärd, trevlig, lagom mjuk, frisk och vacker. Den är utmärkt att ha med sig i skog och mark. Vacker lättskött päls. Lite knepigare med "utställningstrim".
    Lagom storlek, där jag kan ta med mig 4-5 hundar utan platsproblem.
    Jag vill inte ha en korthårig sheltie som är 45 cm hög med ståndöron, kroksvans, sotiga tantecken, brant kors med hög has, kort hals eller vida armbågar som inte får fäste p.g.a. smal, grund bröstkorg som inte ger plats för lungor.
    Om ni vill veta något om sheltien på shetlandsöarna så har vi en svensk uppfödare som är expert på sheltiens historia. Har forskat i engelska arkiv och har specialkunskap om shetlandsöarna. Ni lär bli besvikna när ni letar "ursprungshunden".

    Hur som helst så har jag nog tömt ut mina argument för tillfället och får återkomma när jag blir engagerad igen.

    Taina

    SvaraRadera
  22. Taina - du har ställt en riktigt, riktigt bra fråga. "När är en sheltie inte en sheltie?"
    Om du menar att en sheltie och en collie är så genetiskt lika att man inte kan skilja den ena rasen från den andra - när är en sheltie en sheltie? När är den en collie?
    Kan den svenska experten förklara hur det blev på detta viset?

    Jag har ingen aning om hur shelties ser ut och beter sig på Shetlandsöarna idag. Men jag medger gärna, att jag är väldigt nyfiken!

    Ännu mera nyfiken än jag är på hur du tänker dig en bröstkorg som "inte ger plats för lungorna". Var menar du att en sådan står att hitta?

    SvaraRadera
  23. När shelties först reggades fanns det korthåriga hundar. Det fanns leverfärgade, blue merle utan svarta tecken, harlekin färgade (övertecknade), stora och små. De hade mycket mindre päls och tyngre öron, de påminde om border collies väldigt mycket.

    Jag kan för mitt liv inte förstå hur du kan vara så emot förändringen av hundarnas utseende när de uppenbarligen idag inte ens liknar de hundar som grundande rasen. Det gick alldeles utmärkt att ge hundarna mer päls, förändra öronansättningen, vinklar, färg, förbjuda korthår, förbjuda övertecknat och merle utan svart etc. så att sheltien utvecklades till den moderna typen. Av anledningen att det är vackert att titta på-

    Av någon anledning är det inte ok att förändra standarden idag för att bevara deras hälsa istället. Absolut otänkbart att förändra en standard som idag inte ens premierar ursprungshunden. Det som var meningen att bevara från början finns inte ens kvar, idag är de "fula". Konstigt.

    SvaraRadera
  24. Om ursprungs sheltien:

    http://bowlingsite.mcf.com/photos/Harlequin.gif
    Lady Harlequin som finns i varje shelties stamtavla idag! (1930-t)

    http://bowlingsite.mcf.com/photos/Yarrow.jpg
    Inverness Yarrow, bland den första som reggades i rasen (1909)

    http://bowlingsite.mcf.com/photos/Rainbow.gif
    Chestnut Rainbow var oreggad men grundade många linjer- i många stamtavlor återfinns hans nästan 2 miljoner gånger!!

    Tik som stod bakom nyreggade hundar: http://www.portmazathe.nl/ped/photo/intopsy.jpg
    Ytterliggare en tik: http://www.portmazathe.nl/ped/photo/kiprincessnandi.jpg
    Hane som var en av de nyreggade: http://www.portmazathe.nl/ped/photo/kiladdie.jpg (mor var tik nr 1 ovan)

    Bildbeviset tycker jag stärker bevisen för att det fanns en ursprungshund som inte såg ut som våra välpälsade "vackra" hundar och att bevarandet av rasstandarden är ett argument man tar till sig för att det passar just den personen. Annars kan vi ju börja avla för den riktiga sheltien igen, om vi nu ska värna om rastyp. För vem bestämmer vad en sheltie är om inte de som avlade på hundarna från början?

    SvaraRadera
  25. Jepp...om inte shetlandsfolket har ett hum om hur en shetlandshund kan få se ut, who has?

    Om inte slädhundsfolk i Sibirien vet vad som är en äkta sibirisk husky, vem vet? Jo, det gör kanadensiska kennelklubben, som förbjöd en slädhundsanvändande kanadensisk uppfödare att dra in imoprterat byrackeblod... :-)))
    Dijana, välkommen in på Collieinfo att läsa historien om Jeffrey Bragg och hans slädhundar!

    SvaraRadera
  26. Sorry, glömde ! Jeffrey Bragg och slädhundarna finns på Collieinfo, Genetikskolan 4 del 1 och 2.
    Mycket nöje!
    Och i fall ni undrar - the man is still going strong, and his dogs too! :-)

    SvaraRadera