fredag 27 september 2019

Med näsan i fokus - del två


Näsorna jobbar vidare. Nu har vi avverkat två kurstillfällen till på vår Nosework-kurs. I måndags kväll var det bland annat dags för sök i lite bökig miljö.




Vi har på vår kurs en ”hemlige Arne” (dvs en annan kursdeltagare) som lägger ut lite villospår genom att peta här och där, placera en möbeltass med eukalyptusdoft på ett specifikt ställe och som försöker fånga hundens intresse. Det är just det som pågår på bilden nedan. Intresset är fångat och vår tik undrar nog om ”Arne” lägger korv på alla ställen där hen är och petar. Åtminstone är det vad jag tror att hon tror.



Sedan är det upp till bevis. Börjar tiken förstå att det är eukalyptusdoften som är grejen eller är det ännu ett korvrally som väntar? Sökning börjar och faktum är att man kan höra på nosandet när hunden är nära doften, ett lite mer intensivt och högljutt nosljud.
Och visst hittade hon möbeltassen med eukalyptus. Och korven!



Igår var tredje kurstillfället och det avslutades med ett blindtest: Att hitta doften utan korv som ledtråd/direkt belöning och utan att föraren visste var doften fanns. Hanen och jag var först ut och han gick lite lojt förbi några av de tolv kartonger i en höger- och en vänsterrad som lagts ut. Jag valde att gå den högra raden först. Kursledaren påpekade sedan att han gjorde ett drag åt vänsterraden vid rätt tillfälle, men att jag påverkade honom att gå högerraden först. Såklart ett handhavandefel… Vid hur många spårvinklar har jag inte stått och tänkt att hunden går fel, jag svängde inte alls där. Sedan förstått att hunden hade rätt. Det var precis där jag svängde…
Nåja, han hittade och visade med kvarstående intresse var doften fanns. Och han hade helt rätt, förstås. Och han har fattat att det där med eukalyptusdoft – det kan löna sig att känna igen. Jo, han gillar korv, det gör han.

Tiken, ni vet korvrallytjejen, hon hade bråttom hon. Tolv kartonger och det fanns ju en ganska hygglig chans att alla tolv kartonger kunde ha en korvbit att erbjuda. Det hade hon minsann lärt sig tidigare på den här kursen. Så hon stövlade på i hög fart (några kartonger blev lite omformade under själva stövlandet där…) och kollade alla kartonger. Inte en enda korvbit. Shit. Det måste vara något lurt med detta… En vandring till runt kartongerna och visst hittade hon rätt kartong hon med. Hon har också fattat kopplingen mellan eukalyptus och korv. Fast jag tror hon föredrar korv!
Med eller utan korv har i alla fall vi alla förstått att en hundnäsa kan. Mycket!

Johan Nilsson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar