fredag 5 april 2013

En solig dag i april

Det är rätt tyst där vi bor. Det ligger en större väg ett par hundra meter från oss men det är mest pendeltrafik där. Det bor inte så mycket folk längre bort för då börjar det närma sig det som kallas inland – Västerbottens inland. Ja, ni förstår själva.
Just idag när jag och Collie jr gick en sväng i byn så hördes inga trafikljud alls som kunde störa pianotonerna som sipprade ut från ett gammalt fönster, den gamle skolkantorns. 92 år gammal spelar han fortfarande på sitt piano – och väldigt bra. Går vi en annan väg kan vi höra fd kyrkoorganisten, som fyller 70 i år, spela på sin flygel. Låter lika bra där.
Det är lugnt på landet där vi bor.
 
 
 
Inte lika lugnt verkar det vara i "Colliesverige". Känslorna svallar både hit och dit efter det årsmöte som jag tyckte var lugnt och städat. Jag har skrivit om det förut men kanske kan det förtydligas om nu något var oklart:
 
1. Styrelsen föreslår att valphänvisningen görs om och hädanefter kallas kullista.
Ok, en kullista är inte en valphänvisning. Det ligger liksom i ordets natur. Inga konstigheter där.
Där presenteras valpar till salu. Sedan får valpköparen välja varifrån man vill köpa.
 
2. Uppfödare hävdar att valpköpare får svårt att hitta bra valpar i en "kullista".
 Varför anses valpköpare vara dummare än den genomsnittlige svensken och dessutom  dummare än en hunduppfödare?
Jag är en typisk valpköpare och jag vill inte dumförklaras. Jag kan läsa hunddata på SKK, jag kan tolka spindeldiagram och jag tror nog att jag ska lyckas tolka mentalindex också...  Så komplicerat är det inte.
 
3. Så vad handlar det hela om?
Ska vi prata marknad - då ska vi prata marknadsandelar. Ska vi prata konkurrens - då ska vi prata om rädsla.
 
4. Framtiden?
Det får läsarna svara på...

Johan Nilsson

6 kommentarer:

  1. Nej Johan, det är absolut inte fråga om rädsla för konkurrens! Och alla valpköpare är inte lika insatta som du. Men framförallt är det för min del fråga om att Svenska Collieklubben skall stå för en viss kvalitet på de valpkullar som finns i listan. (Lista eller valphänvisning, det är samma sak). Som uppfödare och medlem i Collieklubben SKALL man följa den avelspolicy som finns! Att ta med kullar som inte följer collieklubbens avelspolicy är för mig obegripligt, dessutom motarbetar klubben sig själva.

    SvaraRadera
  2. Man kan grovt räkna valpköpare i 3 olika kategorier. De som har haft hund länge, de som är mycket tävlingsintresserade och vill ha hund att tävla med på hög nivå. De som har kunskaper "mittemellan" och kan en del men inte allt nytt som tillkommer. Samt den grupp som är nybörjare och tycker att alla siffror och bokstavsförkortningar är obegripligt. Det finns de som tror att bara hunden är registrerad i SKK så står det för en kvalitetsgaranti. Så att stå på en kullista på klubbens hemsida ingår väl där också. Viss kvalitetsgaranti.
    Anledningen till att klubben en gång i tiden, planerades redan 1979, skulle ha valphänvisning var för att hjälpa nybörjarna som letade collievalp. Valphänvisningen har aldrig varit menad som en marknadsföring för uppfödarna. Talet om att man ser ner på nybörjarna är inget annat än att lägga ut en dimridå. Varför skulle någon tycka att man underskattar nybörjare när vi alla varit det?
    Jag har varit det och det tog ganska lång tid innan jag förstod vad man skulle lägga vikt vid hos föräldradjuren. Ingen föds med kunskap så varför ska jag skämmas för att jag inte begrep bättre? Min första collie var en katatastrof och borde inte fått överleva stt första år. Jag hade henne i 11! Hon hann bita en del under den tiden trots att jag hade kadaverdisciplin på henne. Den andra hade så stora rädslor att jag fick avliva henne. Jag hade henne i 6 år och med större kunskap kan jag säga att jag borde avlivat henne före 1 års ålder. Det var djurplågeri att låta denna hund leva. Ingen av dessa 2 hundar hade funnits på SCK:s valphänvisning p.g.a. sina föräldrar med de regler vi haft hittills, detta kommer det att bli ändring på nu. Vad jag tycker om det, finns det inte ord för!!!!!!
    Hur du Johan och de delar av styrelsen som gjort en helomvändning är för mig obegripligt!!! Varför tror ni att det går att sälja valpar efter föräldrar med brutet MH och stora rädslor på MH? För att valpköparna vill ha rädda hundar? Eller för att de inte har förstått att tolka de resultat som finns? Svaret är för mig självklart. Efter att ha suttit i mer än 20 år i Avelsrådet och haft kontakt med många collieägare så vet jag hur svårt de tycker det är att välja föräldrar till sin blivande valp så att det blir så bra som möjligt. Jag ser dessa personer som de stora förlorarna med SCK:s nya policy som dessutom går emot klubbens eget RAS dokument.

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer. De har rätat ut en del frågetecken och det var just det som var meningen. Därmed känner jag att detta är slutdiskuterat för min del.
    Låt mig bara vara tydlig på en punkt: Jag är definitivt EMOT avel på rädda hundar. Har alltid varit, kommer alltid att vara.

    SvaraRadera
  4. Ändå förespråkar du Johan att dessa rädda collieindivider som går i avel ska få tillgång till Collieklubbens hemsida. Jag kan tala om för dig, att de valpköpare som inte är insatta i alla tester och hur man ska tolka siffror och resultat kommer att tro att dessa kullar har någon sorts kvalitetsgaranti oavsett hur man försöker förklara. De valpköpare som var mest besvikna över att de köpt en collie med handikappande rädslor var de som kontaktat SKK och fått en lista på collieuppfödare. Man TRODDE att det stod för en garanti att det var seriösa uppfödare med bra godkända avelsdjur. I själva verket bestod listan enbart av uppfödare som hade regelbundna kullar som registrerades i SKK. Endast uppfödare som brutit mot någon av SKK:S grundregler och fällts för det fanns inte med. En oerhört sällsynt företeelse.
    Men enligt vad som sades på SCK:s årsmöte så är målet att fler collievalpar ska registreras. Långhårscollien har gått kräftgång under flera år nu och förra året registrerades 379, året innan 479. Trots det låga antalet är collievalpar svårsålda, uppfödare sitter kvar med valpar länge som inte tidigare gjort detta. Då förstår inte jag varför styrelsen tycker att avelsmålet är att höja antalet registrerade collievalpar! Hur ska uppfödarna kunna sälja 1000 valpar, en siffra som nämndes, när det inte går att sälja 379? Borde inte avelsmålet vara att höja kvaliteten på de collievalpar som föds istället? Så att valpköpare ser collie som ett alternativ när de vill ha en trevlig familjemedlem som hänger med på det mesta utan bekymmer. Att collien ska få tillbaka det som en gång i tiden gjorde collien till en populär familjehund, likväl en hund som kunde tränas till mycket utan att ställa stora krav på aktivitet varje dag.
    Att aveln styrs bort från rädslebenägna föräldradjur så collien förflyttas från jumboplatsen över de 70 raser som det finns en rasspindel på i MentalbeskrivningHund (MH)? Inte någon annan ras kommer i närheten av antalet brutna individer på MH som långhårscollien, även där leder den stort med 12-13 %. Inte i någon annan ras avlas det på så många individer med brutna MH som långhårscollien! Det är stor skam att dessa ska få ligga på SCK:s hemsida i fortsättningen. Som bara en liten minoritet av SCK:s medlemmar har beslutat. Detta är en fråga av så stor vikt att det borde diskuterats i lokalområdena, så många medlemmar kunnat få ge sina synpunkter på det innan det fattats ett beslut. Att komma med detta 2 veckor innan årsmötet och dessutom hota årsmötet med att hela styrelsen avgår om årsmötet röstar mot förslaget så kan man bara konstatera att demokratin i SCK är ett minne blott!

    SvaraRadera
  5. Och här kommer mina tankar på dina punkter. Jag är då en vanlig hundägare, inte medlem i sck.

    1 Jag förstår inte riktigt syftet med en kullista. För mig är det en självklarhet att valpkullar som presenteras på en rasklubbs hemsida uppfyller högre krav än vad skk har. Gör de inte det ser jag inte syftet med en lista.

    2. Jag skulle då inte påstå att det är något fel på min intelligens eller slutledningsförmåga. Kunskapen jag har i dag om hundar, avelsdata osv hade jag däremot inte när jag köpte min första hund. För varje hund som jag har skaffat har jag lärt mig mer saker som man bör kolla upp. Och jag tror inte att jag är unik på något sätt när det gäller det.

    3. Ska man vara realistisk tvivlar jag på att uppfödare som tidigare hade svårt att få sina valpar sålda kommer att få det lättare om de finns med på en kullista

    4. Nu vet jag inte om du syftar på framtiden för sck eller för collie. Sck har jag ingen åsikt om. När det gäller collie tror jag däremot inte att antalet kommer att öka. Det hade varit intressant att få veta hur den genomsnittliga collieägaren är. Jag tänker ålder och syftet med inköpet av en collie

    SvaraRadera
  6. Ok, då fortsätter vi väl då...
    Det avlas på för många rädda collies idag. Det gjordes det även för tio år sedan. Det har inte förbättrats alls, trots högre krav. Fortsätter man som hittills, med samma krav på valphänvisning, kommer förmodligen inget att förbättras de kommande tio åren heller. Antalet rädda hundar i avel förblir konstant.

    Se till att få tillbaka uppfödarna i klubben. Ge dem verktyg, information och stimulans att förbättra colliens mentalitet. Jag tror inte någon uppfödare VILL föda upp rädda valpar, däremot tror jag många skulle uppskatta support från rasklubben i sitt avelsarbete. Men de måste känna att klubben är till för alla och inte är en hierarki där vissa är förmer än andra.

    I fråga om garantier kan man bara garantera att man som uppfödare gjort sitt bästa för att få fram friska och mentalt sunda valpar. Jag tror inte att uppfödarna på dagens valphänvisning är de enda som kan garantera detta. Jag tror dessutom att fler skulle vilja kunna garantera det.

    Jag förstår inte varför det plötsligt skulle avlas mer på rädda hundar för att valphänvisningen görs om till kullista. Det som kan hända med tiden är däremot att antalet rädda valpar minskar. Det är väl precis det vi vill?
    Vidare förstår jag inte varför valpköpare (fortfarande) anses vara så korkade att de inte kan läsa, inte kan lyfta telefonen och ringa någon av de valpinformatörer som kommer att presenteras på listan.
    Och jag förstår verkligen inte varför man ska sitta still i båten och vänta på att rasen ska drunkna...

    Målet vi har är detsamma, men vägarna vi ser som framkomliga skiljer sig åt

    SvaraRadera